Fråga hönspanelen!

Välkommen %1$s. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
Har du inte fått ditt aktiverings-e-postmeddelande?
1 760 inlägg 481 ämnen 457 medlemmar
Kackel - Frågor och svar  |  Frågor och svar  |  Arkiverade frågor  |  Skötsel, miljö och utfodring  |  Säker uppvärmning « föregående nästa »
Sidor: [1]
Författare Ämne: Säker uppvärmning  (läst 1602 gånger)
Jocke
Frågeställare

: 3

« skrivet: 7 sep 2009 kl. 08:51 »

Hej!

Jag är ny här på forumet och funderar på att skaffa lite höns.
Har ett stort förråd på tomten som jag tänkt inreda till hönshus.
Har en fråga vilken uppvärmning som är säker med tanke på brandfaran. Kommer bara att finnas el. Bor i dalarna så vintrarna kan ju bli rätt bistra.
Ingemar Dreborg
Hönspanelen

: 16

« Svara #1 skrivet: 7 sep 2009 kl. 19:54 »

Hejsan.
Har haft höns i Värmland och det kanske inte är så himla stor skillnad? Det jag tänkt på är framfrallt att ha dragfritt och torrt. Värme har jag aldrig gett. Sen kan ju inneytan, isolering och antal djur och vilka djur, spela in i hur varmt ett hus blir.
Har du riktigt kallt kan effekten bli att du får slå is ur vattnet när det är som kallast, eller får frusna ägg. På tupparna kan du märka att kammen kan frysa i topparna när det biter i.
När en kyckling kläcks under höna tar hon den med ut i världen redan de första dagarna. Den vänjs vid att tåla klimatet vi har genom de växlingar i temperatur den utsätts för i denna ålder.
Ett hus kan ju se så olika ut så att det är lite svårt att bedöma hur dina höns får det.
Fortsätt gärna med mer beskrivningar så kanske du kan få ett bättre svar, om du inte känner att detta var tillräckligt.
Lycka till.
Ingemar
Jocke
Frågeställare

« Svara #2 skrivet: 8 sep 2009 kl. 07:56 »

Hej!
Jag tror det är lite kallare här en i Värmland. Det kan vara -20 flera veckor irad. Har tänkt haft Hedemora höns ( en liten grupp) eftersom de är tåliga och pga den lokala anknytning. Förrådet består idag bara av tunna brädväggar.Har tänkt att dela av förrådet och isolera väggarna och tak. En tanke är bygga färdigt och se vilken temperatur det blir där inne. Om det blir kris går det att lösa rätt snabbt med nått element eller kupevärmare.
Ronny Olsson
*Hönspanelen

: 251

« Svara #3 skrivet: 9 sep 2009 kl. 03:55 »

Lantrashöns tål normalt några minusgrader utan att fara illa. Vill man vara på den säkra sidan kan man hålla frostfritt i hönshuset med hjälp av t.ex. ett termostatreglerat värmeelement inställt på noll eller någon plusgrad, gärna placerat i närheten av hönsens dricksvatten.
Maria Eriksson
Hönspanelen

: 75

« Svara #4 skrivet: 10 sep 2009 kl. 20:38 »

Hos mig i Ångermanland får mina Hedemoror lite extravärme från ett oljeelement som jag placerat bakom pinnarna när det är mer än - 15 grader ute flera dagar.
Ingemar Dreborg
Hönspanelen

: 16

« Svara #5 skrivet: 11 sep 2009 kl. 04:47 »

Hej.
Jag har haft återkommande köldknäppar varje vinter under 20 minus i veckor och aldrig värmt upp mitt hönshus. Har haft höns i lagårdsbyggnad och enklare hus med bara brädväggar. Lagården blir ju varmare. Hönsen har tom värpt som vanligt under sådana riktigt kalla perioder i ett hus med samma temp inne som ute. Det enda tecknet på att kylan påverkade dem var att topparna på tuppkammen frös.
Du gör naturligtvis som du vill, men tyckte att denna upplysning kunde vara på plats för att stilla ev. oro lite.
Jocke
Frågeställare

« Svara #6 skrivet: 11 sep 2009 kl. 06:37 »

Tack för svaren!

Nu vet jag lite mer och tänker nog planera för att kunna sätta in ett värmeelement om temperaturen sjunker för långt ner. Anledningen till min fråga var att jag var lite osäker för brandrisken med ett element. Men eftersom termostaten är lågt ställd så blir temperaturen låg och brandfaran minimal. Lite tankefel av mig från början :)
Ronny Olsson
*Hönspanelen

: 251

« Svara #7 skrivet: 21 sep 2009 kl. 23:08 »

Bestämmer du dig för att installera ett element så tänk på att hönshus klassas som brandfarligt utrymme. Det finns särskilda krav på vilket material och utrustning man får lov att använda där. Kolla med någon elektriker och gärna med ditt försäkringsbolag.
Sidor: [1]
« föregående nästa »
    Gå till:  

SMF 2.0.1 | SMF © 2011, Simple Machines