Fråga hönspanelen!

Välkommen %1$s. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
Har du inte fått ditt aktiverings-e-postmeddelande?
1 760 inlägg 481 ämnen 457 medlemmar
Kackel - Frågor och svar  |  Frågor och svar  |  Fråga hönspanelen  |  Lämpligaste färgen på Åsbotuppar « föregående nästa »
Sidor: [1]
Författare Ämne: Lämpligaste färgen på Åsbotuppar  (läst 235 gånger)
saraviktoriad
Frågeställare

: 11

« skrivet: 3 aug 2011 kl. 16:47 »

Hej

Eftersom jag nu ska satsa på den rasbevarande genbankstanken fullt ut så undrar jag vilken färgteckning på Åsbotupp som är mest "rätt". Har denna sommar förmånen att inneha tre färgvarianter, men jag kan inte spara alla tre till vintern. Först har jag den jag kallar för viltfärgad brun, klassisk påsktupp. Samt en mer åt det svarta hållet och en nästan vit med lite ljusgrå inslag. Alla så klart genbanks Åsbo. Bra, stabila och friska individer är så klart nr 1 men jag önskar ändå veta vad ni som kan anser om färgteckning.

Tack på förhand Sara W
Ronny Olsson
*Hönspanelen

: 251

« Svara #1 skrivet: 3 aug 2011 kl. 21:51 »

När det gäller lantrasbevarande är färgen av starkt underordnad betydelse vid val av livdjur. Jag vet att det inte är så lätt, men försök bortse från färgen. Om man har flera likvärdiga djur att välja mellan (som i det här fallet tre tuppar) är det är upp till var och en att välja den man tycker bäst om.

Rent historiskt så finns belägg för att man på sina håll valde bort vita och mycket ljusa höns (tuppar och hönor) eftersom de var mer utsatta för rovdjursögon.
Sidor: [1]
« föregående nästa »
    Gå till:  

SMF 2.0.1 | SMF © 2011, Simple Machines