Fråga hönspanelen!

Välkommen %1$s. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
Har du inte fått ditt aktiverings-e-postmeddelande?
1 760 inlägg 481 ämnen 457 medlemmar
Kackel - Frågor och svar  |  Frågor och svar  |  Arkiverade frågor  |  Raser, bevarande och genetik  |  kläcka ägg vid sidan om? « föregående nästa »
Sidor: [1]
Författare Ämne: kläcka ägg vid sidan om?  (läst 1631 gånger)
Värmdö Anna
Frågeställare

: 42

« skrivet: 1 okt 2009 kl. 08:14 »

Hej på er.

Har en fråga angående maskinkläckning. Jag har genbank på hedemora och de har som vi alla vet inga som helst problem att få fram egna små raringar.

Men efterfrågan är större än tillgången och en hel del som ringer är inte med i genbanken eller vill inte gå med av olika anledningar. Nu funderar vi om det är okej att maskinkläcka fram kycklingar (som vi säljer omgående) på beställning?  Dessa säljs då så klart UTAN genbanks intyg och kommer aldrig i kontakt med flocken. Vi kommer självklart aldrig att behålla några av dessa själva.

Anledningen till frågan är självklart pengar, vi har en del förfrågningar och det värkar faktiskt finnas lite pengar att tjäna, det kostar trots allt lite att ha dessa fantastiska höns.

Bryter man mot någon stadga/regler/genbanksetik om man gör så här?

Självklart finner vi oss de regler/riktlinjer som finns men man måste få fråga :-)

Tack på förhand samt
Anna   
Ronny Olsson
*Hönspanelen

: 251

« Svara #1 skrivet: 1 okt 2009 kl. 13:36 »

Ja, visst får du fråga. Om du gör så bryter du inte direkt mot genbanksreglerna. Men, att du skulle bryta mot genbanksetiken, håller nog de flesta med mig om. Jag tycker inte att en genbanksbesättning skall maskinkläcka och sälja hedemorahöns.
Värmdö Anna
Frågeställare

: 42

« Svara #2 skrivet: 1 okt 2009 kl. 19:36 »

Ok, då struntar vi det hela.

Tack igen för allt stöd man får av er
Sidor: [1]
« föregående nästa »
    Gå till:  

SMF 2.0.1 | SMF © 2011, Simple Machines