Fråga hönspanelen!

Välkommen %1$s. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
Har du inte fått ditt aktiverings-e-postmeddelande?
1 760 inlägg 481 ämnen 457 medlemmar
Kackel - Frågor och svar  |  Frågor och svar  |  Fråga hönspanelen  |  Höns och ankor i samma hus och gård? « föregående nästa »
Sidor: [1]
Författare Ämne: Höns och ankor i samma hus och gård?  (läst 195 gånger)
Tibbe.Hen
Frågeställare

: 21

« skrivet: 10 okt 2011 kl. 06:04 »

Hej. Jag har en relativt stor gård åt mina höns. Menskulle det gå att ha några blekingeankor där också utan att de bråkar?
Ingemar Dreborg
Hönspanelen

: 16

« Svara #1 skrivet: 10 okt 2011 kl. 16:58 »

Hej.
Jag skulle inte rekommendera att ha ankorna tillsammans med hönsen. Inte för att de inte skulle klara det - troligen skulle ankhannen ta steget upp på tronen i gården. Däremot skulle ankhonan störas av hönsen om du försöker få henne att ruva. I så fall skulle du behöva placera redet i en avskiljd del av huset och ha möjlighet att helt stänga om henne så att hon inte ser hanen och så att inga höns tar sig in. Vägg nertill och nät upptill alltså runt henne.
Ankorna skulle nog klara av att hålla sig rena genom att tvätta sig i en hink vatten, men behöver törre vattenyta till parningen.
Lite svårt att ge ett definitivt svar om ja eller nej när man inte är på plats. Lösningar finns för det mesta. I slutändan ska det fungera enkelt för dig och ankor och höns må bra.
Mvh
Ingemar
Sidor: [1]
« föregående nästa »
    Gå till:  

SMF 2.0.1 | SMF © 2011, Simple Machines