Föreningen
Kontakt
Medlemskap
Styrelse
Klubbträffar
Lantrasforum
Media
Praktiska råd
Hönsskötsel
Ankskötsel
Gåsskötsel
Artiklar ur Hanegället
Bok: Höns, ankor och gäss
ABC
Hönspanelen
Smittskydd & sjukdomar
Att hämta
Lantraser
Höns
Ankor
Gäss
Rödlista
Genbanken
Genbanksidén
Den levande genbanken
När är jag med?
Avelsplan
Genbanksansvariga
Bok: Genbanker & rasramar
Annonser
Annonssida
Välkommen
%1$s
. Var snäll och
logga in
eller
registrera dig som ny medlem
.
Har du inte fått ditt
aktiverings-e-postmeddelande?
1 760
ämnen
457
medlemmar
Startsida
Hjälp
Sök
Logga in
Registrera
Kackel - Frågor och svar
|
Frågor och svar
|
Arkiverade frågor
|
Skötsel, miljö och utfodring
|
Vinterkyla och Hedemorahöns!?
« föregående
nästa »
Sidor:
[
1
]
Skriv ut
Författare
Ämne: Vinterkyla och Hedemorahöns!? (läst 1901 gånger)
Mona Laurell
Frågeställare
: 13
Vinterkyla och Hedemorahöns!?
«
skrivet:
19 okt 2009 kl. 18:15 »
Jag har en liten hushållsflock med Hedemorahöns (5 st som är 2-3 år och 5 st som är 20 veckor) och bor vid Siljan i Dalarna. Det börjar bli kallt på natten nu, och jag undrar hur länge jag kan ha den lilla luckan ut ur hönshuset in i hönsgården öppen även på natten...? De äldre hönsen lägger sig fortfarande gärna i en liten hög (ormgrop liksom) ute även på natten, men jag tycker det verkar jättekallt när det blir ett par minusgrader på natten...? Hjälp! När (om någonsin) ska jag "tvinga dem" att vara inomhus nattetid och stänga luckan, och således stänga in dem?
Hälsn. Mona Laurell
Maria Eriksson
Hönspanelen
: 75
SV: Vinterkyla och Hedemorahöns!?
«
Svara #1 skrivet:
21 okt 2009 kl. 08:10 »
Du kan väl börja med att lyfta in dem upp på pinnarna om kvällen eftersom de inte verkar begripa att de ska gå in och sova. Att sova ute nu verkar kanske lite onödigt. Förhoppningsvis inser de efter ett par dagar fördelen med att gå in när det mörknar.
Stänga luckan behöver du nog inte göra ännu på ett bra tag. De klarar en hel del minus grader. Här uppe hos mig i Ångermanland brukar jag inte stänga luckan nattetid föränn i november kanske. Men det beror helt på hur ditt hönshus är utformat och vilken sorts vinter vi får. När jag har mellan 10-15 minus ute öppnar jag den inte alls utan väntar till en bättre dag. När ljuset har kommit tillbaka i februari öppnar jag en stund varje dag så hönsen får stå i solen och njuta av värmen och ljuset.
Mona Laurell
Frågeställare
«
Svara #2 skrivet:
26 okt 2009 kl. 20:57 »
Tack för ett så informativt svar!!! Hur kallt är det ute ungefär när du stänger luckan?
Lite mer detaljer om mitt hönshus är att det är ca. 4 m2 golvyta och det finns en liten lucka ut i golvhöjd mitt på ena kortsidan. Inne i hönshuset, som är helt fristående, finns sittpinnar i olika höjder. Det finns även värpreden 7 st. De har en glödlampa i taket (energi) som går på timer och är på från ca 06.00 till 16.00, sen får skymningen komma av sig självt.
Vet inte om det hjälpte, men... :)
Hälsn. Mona
Maria Eriksson
Hönspanelen
: 75
«
Svara #3 skrivet:
2 nov 2009 kl. 09:34 »
Jag tycker fortfarande att det är svårt att ge några generella råd angående stängning av luckor och så vidare. Där måste man nog låta sunt förnuft bestämma. Det beror på så många faktorer. Är luckan stor eller liten, ligger den i vindriktningen eller skyddad, har man luftsluss framför den eller... Är hönshuset väldigt välisolerat eller av en ganska enkel karaktär..... Hur många höns har man i förhållande till ytan de sover i....
Ja du förstår, variblerna är hur många som helst. Det man får titta på (när man får hönsen att sova inne till att börja med) är att de verkar må bra. I de allra flesta hönshus skulle jag säga att det är mer risk att du håller för varmt än att de lider av kylan. När höstkylan tränger in ordentligt och inte hönsen orkar värma upp luften runt pinnarna är det väl senast läge att stänga luckan om natten. Är du orolig kan du väl försöka sätta en termometer med minnesfunktion bakom pinnarna för att se hur kallt det verkligen är där. Vid golvet och i hönshuset i övrigt är det kallare.
Många håller luckan stängd om natten hela året av säkerhet för hönsen också. Även om man har en rymningssäker rastgård kan tex rävar gräva sig in och ställa till med otyg om natten, men det är naturligtvis svårt så länge man har dem som campar utomhus dygnet om....
Tycker kanske att det låter som att du har timern satt på lite länge med lyse, 8 timmar lampa är kanske mer lämpligt.
Mona Laurell
Frågeställare
«
Svara #4 skrivet:
13 nov 2009 kl. 23:22 »
ÄN EN GÅNG, tack så jättemycket för ett bra svar! Jag har gjort min hönsgård oerhört grundligt och eftersom vi bor i skogen har jag definitivt tagit hänsyn till eventuella rovdjur etc. Nu har jag i alla fall stängt luckan definitivt för vintern och låter dem bara vara ute soliga och fina dagar! Det är inte särskilt kallt ute, men snön kom med besked, och det fick avgöra. De verkar trivas inne i alla fall! :)
Jag får fortsätta och lära mig allt eftersom och hoppas på att fler är så förstående och goda pedagoger som dig, och inte kritiserar oss nybörjare, utan coachar oss! Såg att det var ett ganska hårt inlägg om att ha luckan öppen i forumet nu när jag postat den här tråden... :/ Alla är vi väl barn i början???
Tusen tack för att du ville ge mig lite respons!
Kram, Mona
Sidor:
[
1
]
Skriv ut
« föregående
nästa »
Gå till:
Välj destination:
-----------------------------
G