Fråga hönspanelen!

Välkommen %1$s. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
Har du inte fått ditt aktiverings-e-postmeddelande?
1 760 inlägg 481 ämnen 457 medlemmar
Kackel - Frågor och svar  |  Frågor och svar  |  Fråga hönspanelen  |  När skall tuppen bort? « föregående nästa »
Sidor: [1]
Författare Ämne: När skall tuppen bort?  (läst 250 gånger)
wicket
Frågeställare

: 6

« skrivet: 9 nov 2011 kl. 12:56 »

Under den gångna sesången så har min hedemora flock ruvat fram 24 kycklingar i 4 kullar. Men i samtliga omgångar har andelen obefuktade ägg varit kring 50%.

Nu på höst kanten la sig yttligare en höna med 12 st ägg. Och vid lysning efter 10 dagar var det inget på gång i något ägg.
Som jag tror så har tuppen gjort sitt.¨
Har 5 st ung tuppar som jag sparat ur sissta kullen som är runt 14 veckor, där jag tänkt spara dom 3 bäst lämpade.
Men när skall jag ta bort den gamle?
 Rang mässigt har han ju en uppgift över vintern.
Men till våren? kan han börja "skjuta skarpt" igen? eller är han bara ivägen för dom yngre tupparna?
När kan dom yngre tupparna börja befrukta äggen? vid vilken ålder?

« Senast ändrad: 10 nov 2011 kl. 13:40 av Ronny Olsson »
Ronny Olsson
*Hönspanelen

: 251

« Svara #1 skrivet: 10 nov 2011 kl. 13:35 »

Hej!

Det är nog slut på den skarpa ammunitionen är jag rädd för. Nu vet jag inte hur gammal din gamle tupp är eller om han gett bra befruktning tidigare, men åldern brukar ta ut sin rätt efter 7-10 år. En sådan tupp kan ändå fortsätta att dominera och betäcka hönorna och hindra yngre och fertila tuppar att komma till.

En ungtupp av lantras är könsmogen när den är ungefär ett halvt år gammal. Det kan vara några månader senare för de riktigt stora och sent utvecklade raserna tex brahma. Då är fjäderdräkt och kam väl utvecklade och han gal klart och tydligt.

När den gamle tuppen ska bort har jag aldrig funderat på eftersom jag själv alltid haft flera tuppar i min hönsflock. En god tradition i min födelseby i n.v Skåne var tuppmiddad på nyårsafton.

PS! Om du undrar varför det står ändrad under ditt inlägg, är det bara för att jag klantade mig och la svaret där först. Inget är ändrat. / Ronny
« Senast ändrad: 10 nov 2011 kl. 13:52 av Ronny Olsson »
wicket
Frågeställare

: 6

« Svara #2 skrivet: 10 nov 2011 kl. 14:37 »

Han är dock bara 3 eller 4 år den gammle. Men lämnar han inget efter sig så kvittar det ju.

Min plan är att hålla 3 tuppar till ca 9-10 hönor.
men pga. rovdjur så blev jag av med dom äldsta tupp- och hönkycklingarna i september. Annars hade jag haft könsmogen liten tupp redan nu.
Men dom små jag har nu bör vara redo om 10-12 veckor då.

Skall höra med sambon vad hon vill äta på nyår =)
Sidor: [1]
« föregående nästa »
    Gå till:  

SMF 2.0.1 | SMF © 2011, Simple Machines