Föreningen
Kontakt
Medlemskap
Styrelse
Klubbträffar
Lantrasforum
Media
Praktiska råd
Hönsskötsel
Ankskötsel
Gåsskötsel
Artiklar ur Hanegället
Bok: Höns, ankor och gäss
ABC
Hönspanelen
Smittskydd & sjukdomar
Att hämta
Lantraser
Höns
Ankor
Gäss
Rödlista
Genbanken
Genbanksidén
Den levande genbanken
När är jag med?
Avelsplan
Genbanksansvariga
Bok: Genbanker & rasramar
Annonser
Annonssida
Välkommen
%1$s
. Var snäll och
logga in
eller
registrera dig som ny medlem
.
Har du inte fått ditt
aktiverings-e-postmeddelande?
1 760
ämnen
457
medlemmar
Startsida
Hjälp
Sök
Logga in
Registrera
Kackel - Frågor och svar
|
Frågor och svar
|
Arkiverade frågor
|
Skötsel, miljö och utfodring
|
Ruggning
« föregående
nästa »
Sidor:
[
1
]
Skriv ut
Författare
Ämne: Ruggning (läst 941 gånger)
Inga-Karin
Frågeställare
: 103
Ruggning
«
skrivet:
21 okt 2009 kl. 14:42 »
Hej!
Just nu ruggar våra fem vuxna Hedemorahönor, medan de fyra unghönsen 20v och ungtuppen är som vanligt.
Jag har aldrig sett på maken till ruggning. De ser förskräckliga ut och är en skugga av sina forna jag. Snart är bara dunet kvar och någon vingpenna. Verkar detta normalt? Jag vill bespara er ett foto denna gång för jag lider så med dem. Bör jag göra något särskilt förutom att se till att de äter och dricker och får i sig det som de behöver. Min filosofi bygger på att de ska ha daglig utevistelse och det är inga problem att få ut dem, men sen sitter de där ofta under tak, som några riktiga ruggugglor. De slumrar en hel del. De går in som vanligt, nu 17.15 och sitter på sina pinnar nattetid. Vi har inte värmen på än, men de avger tydligen en del till utrymmet som är varmare än normalt (9,3). Nattetid ute ligger temperaturen runt 0:an. Givetvis så stänger jag luckan till går´n med tanke på ev. drag.
Smått bekymrad I-K
Ronny Olsson
*Hönspanelen
: 251
SV: Ruggning
«
Svara #1 skrivet:
22 okt 2009 kl. 04:25 »
Visst kan hönsen se anskrämliga ut när de är mitt uppe i sin ruggningsperiod, som normalt inträffar tidigt på hösten. När man talar om att fåglar "ruggar", så menar man att de byter/ömsar fjädrar. Då behöver de extra mycket kalk för att nya fjädrar ska bildas. Krossat snäckskal har man gett hönsen i långliga tider och det är bra för såväl fjäder- som skalbildning. Hönor som ruggar slutar vanligen att värpa. Upplysningsvis kan också nämnas att det tar ca 1 månad för en ny fjäder att växa ut.
Inga-Karin
Frågeställare
: 103
«
Svara #2 skrivet:
22 okt 2009 kl. 07:31 »
Tack för viktig info.
Jag har fortsatt att ge en näve snäckskal dagligen, men tänkt att nu när ingen värper osv.....Bra! Tack, för jag trodde mera på proteiner, så de har fått extra vete och skalade solroskärnor bl.a
Ja, säkerligen i långliga tider har man haft vetskap om snäckskalens betydelse, bara det att en del byar (i Sörmland på 30-40-talet) nog hade lite svårt att få tag i det och kanske inte riktigt insåg vikten av. Pappa f.-15 berättar om att han och mamma som unga alltid fick krossa porslin, som skulle vara till hönsen (vit leghorn) på gården (Flenmo).
Undrar just om porslin vore gångbart även i dag!? Det verkar lite långsökt ;-)
Hälsningar från Kolbäck
Ronny Olsson
*Hönspanelen
: 251
«
Svara #3 skrivet:
23 okt 2009 kl. 08:27 »
Ja, så olika det kan vara i olika landsändar! Här i nordvästskånska risbygden vet då åtminstone jag, vad jag hade fått smaka, om jag krossat mossans porslin!
Sidor:
[
1
]
Skriv ut
« föregående
nästa »
Gå till:
Välj destination:
-----------------------------
G
-----------------------------