Fråga hönspanelen!

Välkommen %1$s. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
Har du inte fått ditt aktiverings-e-postmeddelande?
1 760 inlägg 481 ämnen 457 medlemmar
Kackel - Frågor och svar  |  Frågor och svar  |  Fråga hönspanelen  |  Ruggning, äggläggning « föregående nästa »
Sidor: [1]
Författare Ämne: Ruggning, äggläggning  (läst 464 gånger)
Rose-Marie Hellgren
Frågeställare

: 15

« skrivet: 13 nov 2011 kl. 02:18 »

Julia startade årets ruggning redan i augusti. Men äggproduktionen har varit dålig sedan mitten på sommaren. Jag sålde 6 hönor och en tupp i april.
 Mellan den 13 och den 25 maj fick jag två kycklingkullar.
 Den 23 juni tog räven Klara (kycklingarna 6 veckor).
14 dagar senare, den 8 juli tog räven även Romeo (tuppen). Hönorna har bara fått gå fritt på gården när jag har varit ute själv efter den händelsen.
2 ev. 3 hönor har varit sura under juni och juli.
Juli 1, 2, 3 el. 4 ägg om dagen.
Efter senare delen på augusti, bara 2, 3 ägg om dagen.
Är detta normalt för mina små ölängingar, eller har detta år blivit för tuft för dem, med rävar och allt.
Anna Bergström
*Hönspanelen

: 156

« Svara #1 skrivet: 14 nov 2011 kl. 09:31 »

Hur många hönor är det i flocken?
Rose-Marie Hellgren
Frågeställare

« Svara #2 skrivet: 21 nov 2011 kl. 18:03 »

8 hönor å en ungtupp, + de två unghönor som sommaren gav. Lite snål utdelning när jag jämför med förra året.
Rose-Marie Hellgren
Frågeställare

« Svara #3 skrivet: 21 nov 2011 kl. 18:14 »

En tanke hos mej har varit att de kanske smygvärper ute i snåren. Och att skatorna har varit snabbare än mej att hitta äggen.
Nu ruggar alla, utom unghönsen och Julia som snart har samma vackra och fina profil som innan ruggningen.
Ungtuppen växer till sig och har nu bara problem med en av hönorna (de vuxna har tydligt visat att de tycker han är en sprätt). Men till våren skulle jag tro att alla tycker han är stilig.
Anna Bergström
*Hönspanelen

« Svara #4 skrivet: 21 nov 2011 kl. 19:16 »

Om alla ruggar nu blir det kanske inga ägg alls? Annars tycker jag att 8 hönor som levererar 2-3 ägg/dag i november är nog så duktiga.
Rose-Marie Hellgren
Frågeställare

« Svara #5 skrivet: 21 nov 2011 kl. 23:37 »

Helt rätt. Inga ägg alls sen 5 nov. Före det 1 ägg varannan dag sen mitten av okt. Före det 2 ägg om dagen sen mitten av sep. Jag jämför med året innan då jag bara hade 3 värpande hönor. Som dessutom haft kycklingar alla 3 på våren och Klara en kull till på sommaren.
Det jag läst om Ölänsk dvärg är att de ska vara goda värpare.
Räven tog ju den höna som jag vet va en god värphöna, hon talade dessutom noga och högljutt om när hon lagt ett ägg.
Jag är för övrigt nöjd med mina små damer. De är så mysiga, följer en i hälarna, småpratar och knallar nyfiket in i köket eller hallen om dörren står öppen.
« Senast ändrad: 21 nov 2011 kl. 23:50 av Rose-Marie Hellgren »
Anna Bergström
*Hönspanelen

« Svara #6 skrivet: 22 nov 2011 kl. 07:15 »

Hönornas medelålder påverkar produktionen. Är den högre i år kan det vara orsaken till färre ägg.

Även om en lantrashöna kan bli 10 år och producera många många ägg under dessa år så är takten på produktionen klart högre under de första åren.
Rose-Marie Hellgren
Frågeställare

« Svara #7 skrivet: 22 nov 2011 kl. 15:40 »

De två äldsta är kläckta aug. 2009 och övriga sex våren 2010. Räknas en höna som gammal redan vid dryga två år? Jag hade hand om dotterns värphybrider i ett år innan jag startade upp min egen lilla flock med lantrashönor. De hönorna levererade ägg alla dagar (även vintern). är skillnaden så stor mellan dessa hybrider och en ren lantrashöna?
Anna Bergström
*Hönspanelen

« Svara #8 skrivet: 22 nov 2011 kl. 18:59 »

Nej, en tvåårig höna är absolut inte gammal. Men möjligen tycker redan tvååringar att det inte är värt besväret att värpa mellan ruggningen och vintern. Någon som håller individuell koll på värpandet som kan sia?

Vintern får väl betraktas vara här, även om det är ovanligt varmt, så att hönsen inte värper nu verkar helt normalt. Ägg i slutet av november tror jag aldrig vi haft hos oss (gotlandshöns i blandade åldrar, varav många äldre).
Rose-Marie Hellgren
Frågeställare

« Svara #9 skrivet: 22 nov 2011 kl. 22:23 »

Jag har sett på andra trådar att fler än jag har tyckt att äggmängden varit låg under tidig höst.
 Att de inte värper nu har jag förståelse för, de ser ut som ett gäng ruggugglor.
De vill inte gå ut heller. Igår gick de ut medan jag städade åt dem, att gå halvklädd kan ju inte vara skönt i det gråtråkiga blöta väder vi har nu.
 Tack för en bra sida, där man kan få fråga om stort som smått man funderar över.
Sidor: [1]
« föregående nästa »
    Gå till:  

SMF 2.0.1 | SMF © 2011, Simple Machines