Fråga hönspanelen!

Välkommen %1$s. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
Har du inte fått ditt aktiverings-e-postmeddelande?
1 760 inlägg 481 ämnen 457 medlemmar
Kackel - Frågor och svar  |  Frågor och svar  |  Arkiverade frågor  |  Skötsel, miljö och utfodring  |  Stänga luckan om hönsen nattetid - en självklarhet anser jag « föregående nästa »
Sidor: [1]
Författare Ämne: Stänga luckan om hönsen nattetid - en självklarhet anser jag  (läst 1599 gånger)
Cajsa Warg
Frågeställare

: 11

« skrivet: 21 okt 2009 kl. 23:05 »

Helt naturligt ska luckan stängas om hönsen nattetid, så de slipper sitta inomhus i rädsla, då de hör rovdjur passera i mörkret utanför. För ingen kan påstå att vi inte har diverse strykande djur utanför vår hönsgård oavsett var vi bor i landet... dom känner minsann var hönsen finns.
Av vilken anledning skall man INTE stänga luckan om sina höns nattetid? Kan inte begripa det alls. Vet av erfarenhet att äggskörden blir betydligt sämre, hönsrummet kallt och rått och hönsen sitter därinne förskrämda på sin pinne.
Dessutom ska man naturligtvis bära in de höns som inte självmant går in när det mörknat (alla gör inte det). Varför utsätta djur för rädsla och risken att bli rovdjursmat samt köld/fukt i onödan? Fattar inte varför vissa agerar på det sättet med sina djur. Är man inte mer mån om dem???
Mina höns har aldrig någonsin sovit med öppen lucka utom varma sommarnätter, då ett galler satts in i hönsluckan och ingen kunnat komma vare sig in eller ut.
Men jag måste påstå, att de är lugna och fina höns som känner sin trygghet om natten.

Ronny Olsson
*Hönspanelen

: 251

« Svara #1 skrivet: 22 okt 2009 kl. 04:40 »

Visst är det lämpligt att stänga luckan nattetid. Det gör säkert de allra flesta av oss. Även om man anser sig ha en rovdjurssäker rastgård, så kan det vara en gardering. Ventilation kan man ordna på annat sätt, men en lucka med kraftigt nät kan ju också vara en lösning, åtminstone sommartid.
Johan Nilsson
Hönspanelen

: 27

:
Linneskruv Ljungdala

« Svara #2 skrivet: 22 okt 2009 kl. 20:11 »

K. Kajsa!

Visst ska du stänga luckan men att ta in alla höns som inte självmant går in på hösten blir svårt.

Har 7-8 hönor (aldrig en tupp) som varje höst "träar" inför natten. Det är gamla hönor och några kycklinghönor. De sitter högt och kan inte plockas ner inför natten.

Varje morgon blir jag lika glad då jag ser att de lever. Mården har nämligen tagit flera stycken en gång.

Så jag försöker att inte ha dåligt samvete för att jag inte tar in alla hönor till natten!

Johan Nilsson
Cajsa Warg
Frågeställare

« Svara #3 skrivet: 23 okt 2009 kl. 00:16 »

Nähä, då kan jag ha förståelse för att man inte får in sina höns om natten.

Obevakade, får mina fjäderfän befinna sig i hönsgården och där ovan har jag rejält stålnät, vilket gör att ingen kan flyga ut. (Dessutom har jag en icke så flygroad ras.) Likaså har jag hundgårdsstängsel runtom, så ingen ta sig in heller. En skön känsla att de kan vara trygga i sin gård, likväl som de sitter trygga inne nattetid - med luckan stängd :)

Känner till skräckexempel där man låter den stora luckan vara öppen precis hela den 25-30 gradiga vintern, dag som natt, och där hönsen snabbt får dricka hett vatten på morgonen, då det strax fryser till is. Några ägg kan de naturligtvis inte prestera, eftersom de har fullt sjå att överleva ovan sin dynga.

Har man rätt att hålla djur på det sättet? Djurplågeri på hög nivå!!!
Johan Nilsson
Hönspanelen

: 27

:
Linneskruv Ljungdala

« Svara #4 skrivet: 27 okt 2009 kl. 21:08 »

För mer än 1500 år sedan kom hönsen till Sverige. De har haft lång tid att acklimatisera sig.
Det har gjort hönsen tåliga, friska och mindre foderkrävande.
Förr var det knapphet och bristande ekonomiska tillgångar som formade hönsen till vad de är idag. Nu kan vi inte helt återskapa deras miljö för att de ska kunna leva som förr. Ur djurhälsosynpunkt är det inte heller önskvärt.

Men det är mycket som vi kan behålla i deras invanda miljö. Värme bör enligt mig tillföras sparsamt vintertid. Hönsen tål kyla. Men det gör inte alltid ohyra! Ofta är det hönshållarens bekvämlighet som får gå före.
Extra ljus bör inte användas för hönsens skull. Återigen är det av praktiska skäl vi använder extra ljus. Om du måste ha ljus, använd det helst inte på kvällen. Det stör hönsens naturliga beteende och skapar oro i flocken.
I tidig skymning söker ju hönsen sitt nattläger.
Flera av mina Åsbohöns sitter ute, "träar", på natten. Frivilligt! De har ett rent, dragfritt och säkert hönshus att gå in i. De sitter ute i ur och skur. Ofta går de inte in förrän de i flera nätter varit översnöade.

Det finns mycket att säga om hur vi håller våra höns idag. Men kyla är inte hönsens stora problem. Snarare är det övergödning.

Och sist men inte minst. Vi ska akta oss för att tolka in mänskligt beteende på hönsen. De har sitt sätt att vara och vi vårt. 

Johan Nilsson
Cajsa Warg
Frågeställare

« Svara #5 skrivet: 1 nov 2009 kl. 21:18 »

Nu är det ju ändock så att de höns vi idag håller inom vårt 'hushåll' är helt beroende av oss mänskliga varelser. Finns inte vi, finns inte dom. Varför inte ge våra fjäderfän det ynka lilla extra de behöver? Vi är väl måna om dem! Vi vill ju dessutom ha ägg! Inte sant?

Det är oerhört viktigt att hönsen inte utsätts för drag och fukt, vilket lätt gör dem förkylda, varför jag med det bestämdaste anser att man stänger hönsluckan!!! En ren självklarhet, som man aldrig ens ska behöva fundera över!!

Extra värme kan tillsättas, åtminstone så hönsens rum håller ca +5 grader kalla vintrar.

Sitt/ligg själv utan värme och med vidöppna fönster hela den smällkalla vintern, dag som natt. - Yippee så härligt...;o)

Tack
Cajsa Warg
Anna Bergström
*Hönspanelen

: 156

« Svara #6 skrivet: 2 nov 2009 kl. 19:04 »

I egenskap av webmaster känner jag mig nu manad till en uppmaning att skruva ner tonläget en aning. Att uttrycka sin åsikt är ok, men man behöver inte skrika. Massor av utropstecken i ett foruminlägg tolkas som gorm och skrik. Anses allmänt vara dålig web-etikett och sprider dåig stämning.

Avsikten med den här sidan är att man ska kunna ställa frågor och få svar från personer som arbetar inom SLK. Till grund för svaren ligger Lanthönsklubbens syn på skötsel och bevarande, men naturligtvis också färgade av de erfarenheter som varje person har.

Det här är inte ett debattforum, men jag tycker ändå inte att jag vill gå så långt att jag raderar tråden, trots att den inte innehåller någon fråga. Lite trevligare ton bara om jag får be.

Åter igen:
Lanthönsklubbens ståndpunkt är att lantraserna inte ska drivas med extra ljus och värme under vintern. Vintervilan behövs som viloperiod och för att hönsen ska kunna rugga. Vi bör alltså inte vänta oss några ägg under de kommande månaderna.

Bor man riktigt långt upp i landet kan några timmar extra ljus behövas, liksom extra värme när det är riktigt kallt. Men i södra halvan av landet behövs inget extra ljus, och i ett välbyggt hönshus inte heller någon extra värme. Om luckan är öppen eller stängd kanske vi kan överlåta till var och en att avgöra? Ingen har intresse av att låta sina höns frysa i onödan, och jag tror att ditt budskap har nått fram.
« Senast ändrad: 3 nov 2009 kl. 10:21 av Anna Bergström »
Sidor: [1]
« föregående nästa »
    Gå till:  

SMF 2.0.1 | SMF © 2011, Simple Machines