Fråga hönspanelen!

Välkommen %1$s. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
Har du inte fått ditt aktiverings-e-postmeddelande?
2 958 825 659
Kackel - Frågor och svar  |  Frågor och svar  |  Arkiverade frågor  |  Sjukdomar och ohyra  |  Om kalkben och kläckning av nya ägg!. « föregående nästa »
Sidor: [1]
Författare Ämne: Om kalkben och kläckning av nya ägg!.  (läst 15153 gånger)
Solvända
Frågeställare

: 13

« skrivet: 1 jan 2012 kl. 10:28 »

Jag har lite problem med kalkben, jag har fått rådet av vår lantbruksvetrinär, att sanera hönshuset, igenom att helt enkelt flytta hönsen därifrån, och låta hönshuset stå tomt ca 2 veckor, så saneras problemmet bort av sig självt. Han sa ochså, att problemmet med kalkben kan föras in ibland hönsen av vilda småfåglar, och vi har alltid haft hönsen i en stor hönsgård uppe i skogen, där de haft mycket besök av småfåglar..Han sa vi ska behandla med Tenutex, först bada hönsen i varmvatten och såpa, skrubba med tandborste på deras fötter, sedan smörja. Det har funkat bra, oftast släpper skorvet av sig självt, och om det inte gör det, gjorde jag bara om procuduren, efter 1-2 dygn.Oftast blir deras fötter som nya, oavsett hur angripnade de varit..
Nu till mina frågor..
Dödar Tenutex  skabben, när jag smörjer in på en hönsfot? ÄVEN om det sedan är lite skorv kvar, efter några dygn?. Oftast brukar det mesta ramla av, av sig självt, men ibland inte, kvar kan bli, hårda pansar som sitter på tårna. Det sitter hårt, går inte pilla bort eller borsta bort, och jag vill inte skada djuren, så de varken får blod eller sår. Har teutex dödat skabben innan? Jag kan bortse ifrån det hårda, som ibland är svårt att få att släppa??.Eller MÅSTE allt bort?
Hur länge efter att skabben är död, som är på foten, kan det kläckas nya skabbdjur efteråt? Ska jag fortsätta att behandla ett tag efteråt, ÄVEN fast foten ser okej ut?.
Hur länge kan skabb överleva UTAN värddjur?
Djur som inte har skabb, behandlar jag, försäkerhetsskull, bad, borsta och tex vaselin..Om de haft skabb, som de inte blir sjuka av själva, utan kan föra vidare, är skabben död efter EN  behandling med vaselin, som får sitta kvar sedan?
Vi har dvärgkochin och korsningar efter dessa !. Är kalkben genetiskt?.
Ronny Olsson
*Hönspanelen

: 530

« Svara #1 skrivet: 1 jan 2012 kl. 21:21 »

Nej för h....e bada inte hönsen! Det är ju rena vansinnet! Jag får hoppas att du menar att doppa fötter och ben. Kvalstren sitter under benens hornplåtar, ingen annanstans på kroppen. Och det gör nog varken till eller från att sanera hönshuset. Den behandling du gör låter OK. Det finns lite olika skolor, en del med gift andra utan.

Tenutex dödar kvalstren, liksom oljan/fettet kväver dem, men de har lagt ägg och de som kläcks måste man döda igen innan de hinner lägga nya ägg. Därför måste behandlingen upprepas.

Sannolikt finns ett indirekt genetiskt hinder hos vissa hönsindivider. Alla drabbas inte lika lätt av benkvalster.

Se "arkiverade frågor och svar / sjukdomar" här på Hönspanelen.
Solvända
Frågeställare

« Svara #2 skrivet: 1 jan 2012 kl. 22:03 »

ehh..bada hönsen??..Jag ser när läser igenom vad jag skrev, att det låter som det..Nej, var inte orolig, jag badar ENDAST fötter och en bit upp på benen..Du menar att det INTE behöver saneras, endast nöja sig med att städa normal städning, nångång i veckan?.Du skriver att skabben bara sitter under hornplåtarna, men betydder det, att ALLA förhårdnader måste bort?. jag fick inget riktigt svar på det..Det mesta släpper av Tenutex, men inte alltid allt, och ibland ´kan det vara kvar förhårdnader, även efter ett par Tenutex behandlingar..Men då borde ändå skabben vara död, och man kan bortse ifrån de lilla förhårdnader som kanske trots allt är kvar eller´? Du skrev att behandlingen skulle upprepas, försäkerhetsskull, efter en viss tid, för att vara säker på att allt är dött, men när? Rör det sig om typ en veckas mellanrum  eller mer??
Jag måste ochså fråga dig, är det karens på att använda äggen efter höns som har behandlas med Tenutex??
Tack för ditt svar i förhand!
PS Människor vill ibland köpa tuppar och höns av mig, och jag vill vara 100 %, säker på att det inget skabb följer med i flytten av djuret!

Solvända
Frågeställare

« Svara #3 skrivet: 4 jan 2012 kl. 07:43 »

Men om man behandlar alla höns i hönshuset, med fotbad och tenutex,vaselin  så ska man väl ändå inte ta tillbaka dom till en sjuk miljö, när det står på sva hemsida , att skabben förs vidare till höna till höna VIA STRÖBÄDDEN!. Då borde det väl ändå vara på sin plats, att sanera hönshuset, INNAN de behandlade hönsen förs tillbaka in till hönshuset igen???.Du skrev, att det varken gjorde från eller till med sanering av hönshus?? ( genom att tex göra som vetrinären sa, att ha hönshuset helt tomt, tex 2 veckor, så dör skabben av sig självt ut).
Hur lång tid tar det ifrån det att  ett ägg kläcks tills det blir ett skabbdjur av det??
Tack för ditt svar på förhand!
Ronny Olsson
*Hönspanelen

: 530

« Svara #4 skrivet: 4 jan 2012 kl. 16:28 »

De kläcks på ca 5 dygn. Därför bör behandlingen upprepas efter 5 dagar. Sen kan man för säkerhets skull göra en tredje behandling efter ca 7 dagar, för att vara helt säker. Fotskabbskvalster lever under på hönsens ben, därför är totalsanering av hela miljön till att ta i, tycker jag. Men det skadar ju givetvis inte att göra det. Sen har de rackarna en förmåga att komma tillbaka ändå, även om man inte tar in höns från annat håll. Möjligen sprids de med vilda fåglar?
Solvända
Frågeställare

« Svara #5 skrivet: 5 jan 2012 kl. 09:29 »

Verkar med andra ord, svårt att bli av med..TACK så jättemycket för din hjälp! Alla djur jag säljer, behandlar jag enligt dit råd, för att vara på säkra sidan!.
Sidor: [1]
« föregående nästa »
    Gå till:  

SMF 2.0.1 | SMF © 2011, Simple Machines