Fråga hönspanelen!

Välkommen %1$s. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
Har du inte fått ditt aktiverings-e-postmeddelande?
2 850 790 626
Kackel - Frågor och svar  |  Frågor och svar  |  Öppnade frågor  |  Hur många tuppar till hur många hönor? « föregående nästa »
Sidor: [1]
Författare Ämne: Hur många tuppar till hur många hönor?  (läst 9974 gånger)
Gunilla L
Frågeställare

: 7

« skrivet: 19 apr 2012 kl. 07:55 »

Hej
Jag har för tillfället 3 st tuppar och 3 hönor kvar (kindahöns) Det är väl för många tuppar till så få hönor? eller? Den äldsta tuppen är 3 år i år de andra två föddes förra året. Hur ska jag göra? Avliva?
Ronny Olsson
*Hönspanelen

: 515

« Svara #1 skrivet: 21 apr 2012 kl. 15:54 »

Vi brukar ge rådet att inte ha fler tuppar än 1 per 3 hönor. Vore intressant att höra om lite olika erfarenheter.
Ingvar
Frågeställare

: 7

« Svara #2 skrivet: 26 apr 2012 kl. 11:05 »

Vi har haft 4-5 tuppar till dussinet hönor vilket har fungerat bra. Som jag skrev i min äggtråd, så blev det så att vi hade tuppöverskottet kvar under förra våren/försommaren, vilket inte var lyckat. 9 st mot 7 hönor. Fr a hierakin sins emellan var svår för dom att hålla reda på, så hönorna var ganska utsatta.

I Gunillas fall skulle jag välja att vänta och se. Med bara tre tuppar borde ledartuppen kunna hålla dom två andra i schack. Annars väntar grytan för en av dom.
Tibbe.Hen
Frågeställare

: 12

« Svara #3 skrivet: 30 apr 2012 kl. 21:42 »

Jag skulle vänta och se om det går bra. Gör det inte det så skulle jag ta bort den som är lägst i rang.
Stitcha
Frågeställare

: 5

« Svara #4 skrivet: 2 nov 2012 kl. 08:50 »

Själv har jag 4 st tuppar till 12 hönor i rådande stund, fungerar bra (peppar peppar).
Tanken är dock att till våren bara spara 1 av dem, får se om man gör slag i saken.
Christian Kaestner
Frågeställare

: 3

« Svara #5 skrivet: 30 jul 2015 kl. 09:35 »

Jag har en flock med Åsbohöns, 8 hönor och numera(!) 2 tuppar. Tidigare hade jag 3 tuppar men det var konstant väldigt livat på gården. Det verkade även vara svårt för hönorna att komma till ro och ruva, något som dom annars gärna gör.
Sidor: [1]
« föregående nästa »
    Gå till:  

SMF 2.0.1 | SMF © 2011, Simple Machines