Fråga hönspanelen!

Välkommen %1$s. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
Har du inte fått ditt aktiverings-e-postmeddelande?
2 958 825 659
Kackel - Frågor och svar  |  Frågor och svar  |  Arkiverade frågor  |  Sjukdomar och ohyra  |  kloakframfall « föregående nästa »
Sidor: [1]
Författare Ämne: kloakframfall  (läst 7517 gånger)
sara edvardson
Frågeställare

: 46

« skrivet: 13 maj 2012 kl. 08:43 »

Hej! Jag har en höna med troligt kloakframfall. Hon blev alldeles kladdig i baken och det var en köttig massa vid kloaken. Jag läste i den flyttade tråden att man ska tvätta, olja både fram och bak och försöka trycka tillbaka kloaken, vilket jag gjort. Det stod också att om man prövat och det inte funkar är det bäst att ta bort hönan. Nu till min fråga: hur vet jag när jag prövat klart - om jag tryckt in kloaken och den ramlar ut igen - är det kört då eller ska jag hålla på ett tag?

Vänligen Sara
Anna Bergström
*Hönspanelen

: 303

« Svara #1 skrivet: 13 maj 2012 kl. 09:14 »

Det finns tyvärr inget svar på din fråga, det är du själv som måste avgöra när det är dags att ge ytteligre en chans och när det är bäst för djuret att få slippa ytterligare behandling.

En av de mest ångestframkallande sidorna av att vara djurägare, ibland kan det vara mycket svårt att avgöra vad som är rätt och fel. Men det är ett icke förhandlingsbart ansvar vi tar på oss när vi skaffar djur. Myntets baksida.
sara edvardson
Frågeställare

: 46

« Svara #2 skrivet: 13 maj 2012 kl. 10:18 »

Hej igen och tack för snabbt svar! Eftersom lilla Chickan verkar må bra, äter bra och följer med flocken som vilken höna som helst, ger jag henne lite mer tid. Jag grävde en grav till en hundtagen höna igår och tänkte gräva ett hål bredvid, men avvaktar lite... :)
Hej från Sara
Anna Bergström
*Hönspanelen

: 303

« Svara #3 skrivet: 13 maj 2012 kl. 10:43 »

Om hon knallar runt och äter låter det som ett enkelt beslut; att ge henne en chans, hålla koll och samla styrka inför eventuellt bakslag. Hoppas att hon klarar sig!
Ronny Olsson
*Hönspanelen

: 530

« Svara #4 skrivet: 24 apr 2014 kl. 09:31 »

Aldrig fel att ta bort en sån här höna i stället för att hålla på att plåga henne. Blir hon inte bra efter första försöket så ta bort henne. Jag hade nog inte ens försökt, men det är som Anna skriver du som avgör och ansvaret är ditt.
Sidor: [1]
« föregående nästa »
    Gå till:  

SMF 2.0.1 | SMF © 2011, Simple Machines