Fråga hönspanelen!

Välkommen %1$s. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
Har du inte fått ditt aktiverings-e-postmeddelande?
2 973 832 665
Kackel - Frågor och svar  |  Frågor och svar  |  Arkiverade frågor  |  Ruvning, kläckning och kycklingar  |  Kan ruvande höna ta hand om nykläckta kycklingar? « föregående nästa »
Sidor: [1]
Författare Ämne: Kan ruvande höna ta hand om nykläckta kycklingar?  (läst 14061 gånger)
Åsa Lindskog
Frågeställare

: 36

« skrivet: 20 jul 2012 kl. 15:25 »

Hej!
Jag är ny medlem i klubben och ser fram emot att ta del av all information i hönspanelen. Min fråga för tillfället är om det går att låta en höna som precis verkar vilja börja ruva ta hand om kycklingar som är 2 dygn gamla? Just nu är jag själv "hönsmamma" men det skulle vara trevligt för kycklingarna att få en riktig hönsmamma. Men jag är tveksam till om detta överhuvudtaget är lämpligt? Hönan har legat i redet hela dagen och har tidigare visat vissa tendenser men inte legat kvar vid dessa tillfällen.

Åsa
Ronny Olsson
*Hönspanelen

: 530

« Svara #1 skrivet: 20 jul 2012 kl. 22:03 »

Nej, det går inte som regel. Visst finns det undantag där hönor tar vad som hest, nästan när som helst bara hon är ruvlysten. Om man provar så brukar man se det direkt om hon tar dem eller inte. Lägger man bara dit dom tex på natten kan man hitta dem utslängda eller ihjälhackade på morgonen. Bara för det kanske går med en höna behöver det inte gå med en annan eller ens nästa gång! Så gör ni ett sånt experiment så gör det hellre på dan när ni kan hålla koll! Det brukar vara lättare om hon precis har kläckt själv. Hönan ska helst ruva ut kycklingarna själv så de kläcks under henne.
« Senast ändrad: 24 apr 2014 kl. 09:14 av Ronny Olsson »
Åsa Lindskog
Frågeställare

« Svara #2 skrivet: 21 jul 2012 kl. 08:02 »

Tack för snabbt svar!
Då var det som jag trodde. Jag hade hoppats på att få en ruvande höna att lägga äggen under strax före kläckningen men så blev det inte denna gång.

Om hönan ligger kvar (det är första gången hon ruvar) tänkte jag ge henne några ägg. Det skulle vara trevligt att få fram en liten kull på "det naturliga sättet". Nu ligger hon i ett av de vanliga redena och ett problem i min hönsflock är att en/några hönor lärt sig att ägg är gott. Jag har löst detta genom att ha reden som sluttar svagt och i dessa har jag lagt en plastmatta (lätt att rengöra) på det ursprungliga gallret. På detta sätt trillar äggen ner utom synhåll. I början hade jag halm men då trillar inte äggen ner utan vissa åts upp istället.
Om nu hönan vill ruva i redet kommer ju äggen att ligga kvar synliga. I början av sommaren hade jag denna situation men en annan höna och äggen "försvann". Då flyttade jag hönan till en egen plats men dessvärre hade hon själv sönder äggen, ett efter ett (av vilken anledning vet jag ej). Hönan som nu vill ruva är en annan. Efter att ha läst en hel del på Panelen (mycket bra info!) har jag funderat på att prova att låta henne ligga kvar, ge henne några ägg och försöka göra någon form av galler framför redet som ger plats för mat och dryck men hindrar de övriga. Kan detta funka? Eller är det bättre att flytta henne till ett annat rum?

Åsa
Anna Bergström
*Hönspanelen

: 309

« Svara #3 skrivet: 22 jul 2012 kl. 08:22 »

Har du möjlighet att flytta henne till ett annat rum låter det som den bästa lösningen. Hon kan ju inte gärna vara instängd i redet dygnet runt i 21 dagrar. Hönan behöver komma ut och sträcka på sig, antagligen vill hon sandbada någon gång ibland och jag tror inte heller det är bra för äggen att inte luftas.

Känsliga hönor kan gå av äggen om man flyttar redet, men ofta fungerar det utan problem.
Åsa Lindskog
Frågeställare

« Svara #4 skrivet: 22 jul 2012 kl. 11:24 »

Jag fick tidigare ett tips om att lyfta ut hönan från redet varje morgon för att hon ska få röra sig och sandbada efter behov. Vad tycker du om den lösningen?
Anna Bergström
*Hönspanelen

: 309

« Svara #5 skrivet: 22 jul 2012 kl. 12:03 »

Har du möjlighet att finlira, släppa ut hönan och hålla koll tills hon är på plats igen etc, så kan det säkert funka. Välj det som känns bäst för er speciella situation.
Åsa Lindskog
Frågeställare

« Svara #6 skrivet: 26 jul 2012 kl. 08:37 »

Nu har jag testat att släppa ut hönan varje morgon några dagar och det fungerar bra. De andra får gå ut i hönsgården och jag bär ut hönan utanför hönshuset. Efter en stund reser hon sig och äter, dricker och gör det hon behöver. Sedan går hon in och lägger sig på äggen igen och de andra får komma in i hönshuset igen. Jag provade att ha de andra inne först men den ruvande hönan hade fullt sjå med att försvara sig då och jag tror det är bättre om hon slipper det. Nu gäller det att hålla tummarna för att det funkar hela vägen.
Sidor: [1]
« föregående nästa »
    Gå till:  

SMF 2.0.1 | SMF © 2011, Simple Machines