Fråga hönspanelen!

Välkommen %1$s. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
Har du inte fått ditt aktiverings-e-postmeddelande?
2 905 807 646
Kackel - Frågor och svar  |  Frågor och svar  |  Arkiverade frågor  |  Värpning, ägg och slakt  |  Miniägg « föregående nästa »
Sidor: [1]
Författare Ämne: Miniägg  (läst 3392 gånger)
Anki
Frågeställare

: 60

« skrivet: 25 maj 2015 kl. 10:53 »

För två dagar sedan låg det ett miniägg i ett rede. Jag har hört talas om att det förekommer, så jag blev inte så förvånad. Jag knäckte det och såg att det innehöll bara äggvita.
I morse låg det 2 miniägg i redet, de vägde 7 resp. 10 g. Hönan som just legat där, är 4 år gammal och har värpt normala ägg tidigare. Jag antar att det är hon som lagt bägge dessa små och antagligen även det vi hittade för två dagar sedan.
Vad kan det bero på?
Thomas Englund
Hönspanelen

: 25

« Svara #1 skrivet: 7 jun 2015 kl. 11:51 »

Hej!
Normalt när ett ägg bildas lossnar en gula (äggcell med gulesäck) från äggstocken när den är mogen (ägglossning) och fångas upp av äggledartratten för att sedan transporteras genom äggledaren till skalkörteln. Under transporten genom äggledaren bildas ägget med vita, snoddar och olika hinnor runt gulan för att slutligen få ett skal i skalkörteln och stötas ut genom kloaken. Varje ägg tar ca 25 timmar på sig för att bildas.
I vissa fall bildas ett ägg utan gula eller med en del av en gula och eftersom gulan, eller det mesta av den saknas blir ägget mindre och det blir ett miniägg, tuppägg, kycklingägg  eller princessägg som dom också kallas. Det kan bero på att gulan inte hamnade i äggledartratten eller kanske gick sönder så att äggledaren bara fångade upp en del av den, eller att det är en liten omogen äggcell som av någon anledning har lossnat men ägget bildades ändå pga att hormonerna redan hade stimulerat äggledaren till det. Det finns inga tecken på att det skulle orsakas av sjukdom, eller vara pga "otrimmat maskineri" eller att det bara drabbar unga hönor eller bara gamla hönor utan verkar mer vara pga slumpen.
/Thomas
Anki
Frågeställare

: 60

« Svara #2 skrivet: 7 jun 2015 kl. 19:22 »

Okej, tack för utförligt, informativt svar!  Det låter logiskt!
Sidor: [1]
« föregående nästa »
    Gå till:  

SMF 2.0.1 | SMF © 2011, Simple Machines