Fråga hönspanelen!

Välkommen %1$s. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
Har du inte fått ditt aktiverings-e-postmeddelande?
2 876 799 633
Kackel - Frågor och svar  |  Frågor och svar  |  Fråga hönspanelen  |  Är Blomme lugnare än Åsbo? « föregående nästa »
Sidor: [1]
Författare Ämne: Är Blomme lugnare än Åsbo?  (läst 181 gånger)
Malin
Frågeställare

: 1

« skrivet: 10 maj 2017 kl. 13:39 »

Vi har 8 åsbohöns och en åsbotupp (alla ca 1 år gamla). En av hönsen blev rejält hackad i vintras så hon fick bo inne själv ett tag så det kunde läka. När det läkt (men har fortfarande inga fjädrar i nacken) fick hon flytta ut igen, men det gick inte att ha henne med de andra (tog bort tuppen en vecka + slängde in några kartonger som jag fick tips om av andra hönsägare).

Vi fixade ett litet hönshus och rastgård till henne och en höna till som det verkade gå jättebra med i det stora hönshuset. Det gick bra i 3 dagar, men i morse var hon blodig igen i nacken. Nu går hon själv, men kan både höra och se de andra hönsen och tuppen.

Nu till min fråga =)
Åsbohönan verkar ju vara en väldigt pigg och framfusig ras som tar stor plats trots sin lilla storlek. Tuppen är ganska hårdhänt mot sina flickor. I alla fall de vi har!! Då undrar jag om Blommehönan är lugnare och snällare? För jag tycker ju inte att hon ska vara själv, och det alternativ som är kvar är att skaffa kycklingar som sällskap av lugnare sort. Ja, det finns ett alternativ till men det är sonens (5 år) höna och vi vill testa fler alternativ innan vi tar bort henne.

Ni som kan det här med höns, är det möjligt tror ni?

Hälsningar Malin
Anna Bergström
*Hönspanelen

: 282

« Svara #1 skrivet: 30 maj 2017 kl. 09:23 »

Även om de olika lantraserna kan ha lite olika profil så finns det även en stor variation inom raserna. Att uppnå harmoni i flocken är A och O, oavsett hönsras eller om man har en blandad flock. Inte alltid men ofta leder det till problem att sätta till nya djur eller återintroducera djur som varit borta en tid. Tuppen/tupparnas uppförande påverkar flocken mycket.

Det kan vara något inte stämmer med hönan som blir hackad, och att det är därför hon behandlas illa av flocken. Eller så beror det på att hon hamnat utanför och genom sitt dåliga självförtroende nu provocerar de andra. Jag skulle antingen ta bort henne eller prova att skaffa en tupp och eventuellt ett par hönor som sällskap till henne. Men det är inte säkert att det kommer att fungera bra med nya kompisar, så bered dig på att det kan bli lika illa igen.
Sidor: [1]
« föregående nästa »
    Gå till:  

SMF 2.0.1 | SMF © 2011, Simple Machines