Fråga hönspanelen!

Välkommen %1$s. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
Har du inte fått ditt aktiverings-e-postmeddelande?
2 905 807 646
Kackel - Frågor och svar  |  Frågor och svar  |  Fråga hönspanelen  |  Troll i hönsgården « föregående nästa »
Sidor: [1]
Författare Ämne: Troll i hönsgården  (läst 334 gånger)
Mimmi Poijes
Frågeställare

: 54

« skrivet: 10 aug 2017 kl. 06:45 »

Att det går troll i saker har man ju hört, men detta övergår mitt förstånd. Jag har en liten kindaflock i genbank. Varje år ruvar några hönor fram kycklingar som sköts om och växer upp och säljs. Allt som på ett snöre. Jag har aldrig behövt bekymra mig om något nämnvärt.
Min granne i området har också en liten kindaflock. Den tog de över av en annan person i Stockholm som ville lägga ner( det var då en genbank men inte längre). De hade förra sommaren ingen tupp (det hade de där de bodde förut men tuppen dog)så det var ju inte konstigt att tre hönor låg och ruvade på tomhylsor. Då jag framåt höstkanten hade överskott på tupp fick de en av mig och i sommar har de tre hönorna legat hela sommaren ( maj,juni och juli ) och precis som förra sommaren, trängts i samma rede men inga resultat. Ett ägg trampade de sönder och däri låg en ganska fullgången men död kyckling. De har väl fått kycklingar förr men vad är felet? Mina ruvar ibland tillsammans och det har gått bra. Varför blir det inga kycklingar? Och hönsen blir ju magra och deppiga. Vad kan jag ge min granne för råd eller är det troll i görningen? Sen en fråga om fotböld. Tror min tupp har något sånt på foten, mellan två tår. Han haltar inte så jag avvaktar, men vad gör man isåfall? Tack!
Ronny Olsson
*Hönspanelen

: 519

« Svara #1 skrivet: 23 nov 2017 kl. 16:55 »

Nu är jag tillbaka på banan. Ursäkta jättesent svar. Jag vet inte riktigt om jag förstod första frågan. Om äggen eller en del ägg i varje fall är befruktade så är det nog hönorna som stör varandra så det inte blir nån reda med rivningen. En fotböld tror jag man punkterar om det är var i den. Du kan ju försöka ringa och rådfråga en veterinär.
Sidor: [1]
« föregående nästa »
    Gå till:  

SMF 2.0.1 | SMF © 2011, Simple Machines