Fråga hönspanelen!

Välkommen %1$s. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
Har du inte fått ditt aktiverings-e-postmeddelande?
2 905 807 646
Kackel - Frågor och svar  |  Frågor och svar  |  Fråga hönspanelen  |  "Ekorrsvans" « föregående nästa »
Sidor: [1]
Författare Ämne: "Ekorrsvans"  (läst 220 gånger)
Inga-Karin
Frågeställare

: 82

« skrivet: 30 okt 2017 kl. 17:44 »

Någon har myntat benämningen "ekorrsvans"hos Hedemoratupp och jag har klurat på hur såna ser ut. Har ni exempel med foto? Jag hade aldrig hört uttrycket tidigare så.......
Vh. medlem 6878 i Kolbäck
Anna Bergström
*Hönspanelen

: 290

« Svara #1 skrivet: 30 okt 2017 kl. 19:48 »

Aldrig hört talas om än mindre sett. Man kan tänka sig att fjädrarna inte håller ihop och att stjärten därför ser lite hårig ut, men det skulle ju vara en avvikelse eller tecken på sjukdom. Har du hört om det som att det skulle vara något inom det normala?
Inga-Karin
Frågeställare

« Svara #2 skrivet: 31 okt 2017 kl. 09:53 »

Jag hörde om ekorrsvans först i förra veckan och det påstods att det var en anatomisk förändring/fel där stjärtfjädrarna böjer sig framåt över ryggen och sen i en böj bakåt. Basen sitter högt upp på ryggen!?

Tänkte att någon här kanske vet mer och kan utveckla frågan med bilder och sen presentera i "Hanegället"!?

Vh. Inga-Karin 6878
Anna Bergström
*Hönspanelen

: 290

« Svara #3 skrivet: 7 nov 2017 kl. 15:08 »

Jag vet inte om en anatomisk missbildning är något att fördjupa sig i. Såvida det inte är ett problem som börjar breda ut sig. Jag vidarebefordrar ämnet till genbanksansvarig.
Inga-Karin
Frågeställare

« Svara #4 skrivet: 7 nov 2017 kl. 19:40 »

Hej!

Själv har jag aldrig sett det så därav frågan.

Vh. I-K
Ronny Olsson
*Hönspanelen

: 519

« Svara #5 skrivet: 23 nov 2017 kl. 17:04 »

Vad jag vet så är det bara själva stjärtvinkeln som avgör om det kallas ekorrstjärt eller inte. Mindre än 90 grader = ekorrstjärt. Någon missbildning i skelettet som tex vid sned stjärt föreligger mig veterligen inte. Det kan nog kallas för ett skönhetsfel om man vill kalla det för ett fel över huvud taget. Vissa raser ska ha det enligt standard andra inte. Det är inget fenomen som lantraser får ha eller inte får ha, så länge inte skelettet är missbildat.
Inga-Karin
Frågeställare

« Svara #6 skrivet: 23 nov 2017 kl. 18:48 »

Tack för svar! Jag hoppas slippa se det på mina "morsor" Vh.
Ronny Olsson
*Hönspanelen

: 519

« Svara #7 skrivet: 23 nov 2017 kl. 21:22 »

Tror inte jag sett någon utpräglad framåtvinklad stjärt på nån lantrashöna, men om du ser det på nån av dina Inga-Karin så är det ju inte förbjudet att nacka den.
Sidor: [1]
« föregående nästa »
    Gå till:  

SMF 2.0.1 | SMF © 2011, Simple Machines