Fråga hönspanelen!

Välkommen %1$s. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
Har du inte fått ditt aktiverings-e-postmeddelande?
2 958 825 659
Kackel - Frågor och svar  |  Frågor och svar  |  Fråga hönspanelen  |  Erfarna hönsägare - tips till nybörjare? « föregående nästa »
Sidor: [1]
Författare Ämne: Erfarna hönsägare - tips till nybörjare?  (läst 780 gånger)
Hemmaemma
Frågeställare

: 2

« skrivet: 10 jan 2018 kl. 22:45 »

Hej,

Är ny här och hoppas på lite tips från erfaret hönsfolk.

Vi har precis flyttat in i ett hus i Hässelby, Stockholm, och nu ska jag äntligen skaffa höns! Tänker typ fem stycken. Ganska liten trädgård, tomten är på drygt 650kvm, men jag tror det ska gå. Nu till mina frågor:

- Jag är grymt taggad och vill gärna skaffa hönsen nu till tidig vår. Har knappt hälsat på grannarna - ni med lite erfarnenhet, hur sjutton ska jag få allas tillstånd? Tre granntomter ligger vid våran. Behöver man ens tillstånd eller räcker det att meddela?

- Har tänkt skaffa tillstånd från Sthlms kommun, visst är det bäst?

- Har börjat leta hönshus men hittar inget perfekt. Rädd att de som finns på typ Granngården är av dålig kvalitet. Vill gärna ha något som är fint och som håller. Tips någon? Och jag har hört att man inte behöver vinterisolerat. Hur gör ni?

- Vilken ras ska jag börja med? Gärna någon liten tänker jag spontant eftersom trädgården är liten. Har två (nå, ett) peppade barn som nog gärna vill gulla med hönsen. Bra med ägg så klart, kul om de är fina att se på och skulle kännas så bra med svensk lantras.

Många frågor blev det! Hoppas det är ok att göra den här typen av inlägg, admin får skälla på mig annars:) Ha det och tack på förhand!
Anna Bergström
*Hönspanelen

: 303

« Svara #1 skrivet: 29 jan 2018 kl. 19:54 »

Hej! Kolla med kommunen vad de har för regler, det varierar från kommun till kommun.

Bäst är det nog att prata med grannarna, om någon känner sig överkörd är det mycket större risk att det blir dålig stämning och kanske problem.

Att köpa färdigt hönshus är inte helt lätt. De små husen med rastgård som de har på Granngården är inget jag skulle använda till hönor, de är för små och eländiga. Höns tål visserligen minusgrader, men helt oisolerat blir kallt om det blir riktig vinter och kan bli alldeles för varmt på sommaren. Viktigt är dragfritt men med bra ventilation, så att det inte blir fuktigt. Har du sett artikeln om husbygge som finns här:
http://www.kackel.se//hanegallet.html 

Kankse skulle någon av dvärgraserna i genbank passa er? De behöver båda fler bevarare! Det finns kortfattad information om dem längst ner på den här sidan:
http://www.kackel.se//lantras_hons.html
Kontakta genbanksansvarig för att få tips på besättningar i närheten.

Lycka till med planerna!
Hemmaemma
Frågeställare

: 2

« Svara #2 skrivet: 30 jan 2018 kl. 08:15 »

Tusen tack för svar! Bra med din info om att dvärglantraser funkar, det blir det förmodligen. Nu måste jag uppvakta grannarna först och främst.
Sidor: [1]
« föregående nästa »
    Gå till:  

SMF 2.0.1 | SMF © 2011, Simple Machines