Fråga hönspanelen!

Välkommen %1$s. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
Har du inte fått ditt aktiverings-e-postmeddelande?
2 973 832 665
Kackel - Frågor och svar  |  Frågor och svar  |  Fråga hönspanelen  |  Vilken lantras passar oss bäst? Och tips på uppfödare. « föregående nästa »
Sidor: [1]
Författare Ämne: Vilken lantras passar oss bäst? Och tips på uppfödare.  (läst 1346 gånger)
Johan Persson
Frågeställare

: 2

« skrivet: 7 feb 2018 kl. 10:21 »

Till våren ska vi äntligen skaffa höns! Men funderar på vilken ras som skulle passa oss bäst.

Vi bor i Ljusdal, Hälsingland, så vintrarna kan vara långa och kalla.
Dom kommer få bo i en gammal skogskoja/rastvagn på ca 6kvm, isolerad, med fönster mm. Stor hönsgård med ca hälften gräsmatta och hälften buskar/berså. Sen kommer dom få gå fritt på tomten på dagtid när vi ej är bortresta. Tomten är stor med trädgårdsland, gräsmattor, buskage, bärbuskar, träd så dom har enorma ytor att utforska och gott om naturligt skydd.

Vi vill ha en svensk lantras. Sällskapliga höns, gärna lugna och självsäkra då vi har hundar, katter och ungar. Ett plus är variation i färg mm.

De raser vi funderat på är dessa:
Hedemora
Åsbo
Svarthöns
Något annat förslag utöver dessa tre?

Jag har tänkt att jag helst vill ha mindre höns, därav Åsbohöns. Men har sen funderat på om en större ras är lugnare och tryggare i sällskap med hund/katt? Plus klarar av kallare klimat bättre? Då är nog Hedemora favoriten.
Svarthöns tycker jag är så otroligt fina, men vill ha lite variation i min lilla flock. Därför funderar jag på att endast ha en svarthöna, och resten i någon annan ras?

Till antalet har jag tänkt mig 4 höns + en tupp. Tuppen tänkte jag kan vara bra att ha om man har dom mycket frisläppta mm.

Vad har ni erfarna att säga om mina tankar? Ang ras, antal mm?
Anledningen till att vi skaffar höns är för att vi älskar djur, och att få sällskapliga och roliga höns: äggen är bara ett plus!

Och vart kan man hitta uppfödare/säljare i Hälsingland?
Anna Bergström
*Hönspanelen

: 309

« Svara #1 skrivet: 10 feb 2018 kl. 15:00 »

Hej! I ett för breddgraden lämpligt hönshus kommer alla tre raserna att må bra. Välj ras med hjärtat men håll dig till en ras, annars kan du inte ha genbank och fler sådana behövs i norra Sverige. Är det något du undrar om hur det fungerar så fråga gärna.

Prata med de genbanksansvariga för raserna du är intresserad av för att få veta om det finns besättningar inom rimligt avstånd.

Höns brukar fungera fint tillsammans med hundar och katter, bara de sistnämnda får lära sig att umgås på ett respektfullt vis. Husdjuren brukar snabbt förstå att hönsen är hör till familjen, men man måste förstås ha bra koll i början.

4 hönor och en tupp är en bra startflock. De brukar föröka sig och på sikt är det bra att ha några fler, särskilt om de går fritt. En liten flock har svårare att hålla koll på rovdjur och blir väldigt sårbar.

Lycka till med hönsplanerna!
Johan Persson
Frågeställare

: 2

« Svara #2 skrivet: 10 feb 2018 kl. 23:04 »

Hej,
Tack för svar!

Det låter ju bra! Har du några erfarenheter av de olika raserna? Vilken skulle du rekommendera om du vill ha en sällskaplig och trygg ras?

Vad krävs för genbank mm? Finna det någon lista på genbanksansavriga?

Tack så mycket för hjälpen!
Anna Bergström
*Hönspanelen

: 309

« Svara #3 skrivet: 9 mar 2018 kl. 08:50 »

De genbanksansvariga hittar du här:
http://www.kackel.se//genbanksansvariga.html
Ronny Olsson
*Hönspanelen

: 530

« Svara #4 skrivet: 19 mar 2018 kl. 13:08 »

Jag säger också åsbo eller bjurholm. Det finns en del svarta inom båda raserna. Mitt råd är också att välja en ras och inte blanda den med andra raser. Köpa med genbanksintyg och själv gå med i genbanken och därmed göra en bevarandeinsats. Det där med lugna och snälla raser är en vitt spridd facebooksanning som blivit en väldigt stor fråga. Även här håller jag med Anna att dina höns blir vad du gör dem till oavsett ras. Att en stor ras kan verka lugnare pga sina onaturliga rörelsehinder är inte samma sak som att de är det.

Sidor: [1]
« föregående nästa »
    Gå till:  

SMF 2.0.1 | SMF © 2011, Simple Machines