Fråga hönspanelen!

Välkommen %1$s. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
Har du inte fått ditt aktiverings-e-postmeddelande?
2 969 830 663
Kackel - Frågor och svar  |  Frågor och svar  |  Fråga hönspanelen  |  Blivande Hönsägare « föregående nästa »
Sidor: [1]
Författare Ämne: Blivande Hönsägare  (läst 290 gånger)
Pihl
Frågeställare

: 1

« skrivet: 8 jul 2018 kl. 19:40 »

Hej!
Hoppas att detta är rätt forum, hittade nämligen ingen knapp för nytt inlägg på det andra. Jag funderar på att skaffa höns och ser gärna att det är någon av våra lantraser då jag tycker att man har avlat lite väl hårt på våra nuvarande höns. Rasen jag har kikat på är Åsbohönan mest pga att stugan vi har ligger i småland och i gränslandet av småland skåne och halland. Nu bor vi i Falkenberg och pga våra jobb är flytt hit inte möjligt för närvarande, min fåga är som följer, kan man ha en liten, sen vår sommar tidig höst flock som man kan öva sig på?
Vi har både mark och utrymme men kan bara vara på plats från torsdag kväll till måndag morgon övriga månader och vad jag har läst måste man vara på plats och ha uppsyn både fm och kväll alla dagar.
vore tacksam för hjälp.
Mvh Håkan
Anna Bergström
*Hönspanelen

: 307

« Svara #1 skrivet: 10 jul 2018 kl. 14:39 »

Hej! Du menar att låna eller hyra sommarhöns? Ja absolut, fast jag vet inte hur lätt det är att hitta. Tror inte det är så många lantrashöns som lånas ut under sommaren, det är ju då man får ägg och kycklingar för vars skull man skött höns hela vintern, men man vet aldrig. Men hittar du en hönsflock att ta hand om under sommaren så passa på.

Djur måste ses till varje dag, här finns Jordbruksverkets regler m.m.:
http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/olikaslagsdjur/fjaderfan.4.4b00b7db11efe58e66b80002492.html

En del har höns ihop med grannar och delar på skötsel och tillsyn. Det kanske kunde vara något?

Lycka till med framtida höns!
Sidor: [1]
« föregående nästa »
    Gå till:  

SMF 2.0.1 | SMF © 2011, Simple Machines