Fråga hönspanelen!

Välkommen %1$s. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
Har du inte fått ditt aktiverings-e-postmeddelande?
2 988 838 671
Kackel - Frågor och svar  |  Frågor och svar  |  Fråga hönspanelen  |  Höna luktar gott « föregående nästa »
Sidor: [1]
Författare Ämne: Höna luktar gott  (läst 102 gånger)
Hula hula
Frågeställare

: 4

« skrivet: 17 mar 2019 kl. 23:25 »

Har en höna som är väldigt snäll och av olika anledningar nu är betydligt tamare än de andra hönorna. Hon får således stå ut med att bli hanterad och ompysslad av sin skötare (mig) så mycket mer än de andra. Jag har märkt att de dagar när hon och flocken mest varit ute under dagen i den friska vinterluften så luktar det liksom så ljuvligt gott om hennes fjäderdräkt, ta mig tusan som rena och nytvättade kläder! Nu är ju inte detta på något sätt ett problem, jag undrar mest bara hur det kan komma sig? =)

Hon är en Gotlandshöna. Något tvättmedel eller liknande kan jag garantera att hon inte fått på sig.
Hula hula
Frågeställare

: 4

« Svara #1 skrivet: 29 mar 2019 kl. 21:34 »

Hittade en av grannens hönor (som är av nån annan ras) i mitt uthus häromdan. Den hade kommit lös och varit ute på vift ett par dagar, så jag tog fatt i henne och gick iväg med henne dit där hon hör hemma. Jag kunde konstatera att den hönan luktar inte alls såsom min höna gör, utan mer som skokräm eller nåt åt det hållet. Eftersom min helt objektiva bedömning säger att min höna luktar godare än grannens höna undrar jag nu även om detta kanske kan vara någon särskild rasbetingad egenskap hos Gotlandshönsen; att de, eller åtminstone vissa individer av dem, luktar extra gott? =)

F.ö. nosade jag senast i eftermiddags i kragen på min egna höna och hon luktade lika ljuvligt nu också.
Anna Bergström
*Hönspanelen

: 313

« Svara #2 skrivet: 9 apr 2019 kl. 07:10 »

Jag tror det saknas forskning på området : ) Därmed inte sagt att det inte är intressant.
Att dina egna hönor luktar gott beror kanske på att de har det bra, är välskötta och att du tycker så mycket om dem. Någon bättre teori kan jag inte komma upp med.

Fräscht hönshus och bra bad borde påverka mycket hur hönsen luktar. Skulle inte tro att det har med ras att göra, men vad vet man.
Sidor: [1]
« föregående nästa »
    Gå till:  

SMF 2.0.1 | SMF © 2011, Simple Machines