Fråga hönspanelen!

Välkommen %1$s. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
Har du inte fått ditt aktiverings-e-postmeddelande?
2 973 832 665
Kackel - Frågor och svar  |  Frågor och svar  |  Arkiverade frågor  |  Värpning, ägg och slakt  |  Svårskalade ägg « föregående nästa »
Sidor: [1]
Författare Ämne: Svårskalade ägg  (läst 8674 gånger)
MarianneJ
Frågeställare

: 3

« skrivet: 8 apr 2010 kl. 18:34 »

Hej,

Jag undrar vad det kan bero på att äggen jag kokar är så svårskalade? Ibland fastnar nästa halva äggvitan i skalet.

Jag har hört att om äggen är för färska kan det vara problem, men jag tycker att även ägg som är några veckor gamla är svårskalade.

Finns det något samband med vilket foder de får? Kan det vara någon brist hos hönorna?

Tack på förhand
Bengt Gustafson
Gäst

:

« Svara #1 skrivet: 8 apr 2010 kl. 20:44 »

Inget svar på frågan,men jag har haft samma problem
och även funderat på att ställa en liknande fråga
en fundering:
Kan det vara så att värphönsen även är avlade för
ägg-konsumtion ?
Och lanthönsen härvidlag är "oförädlade"
« Senast ändrad: 9 apr 2010 kl. 07:43 av Bengt Gustafson »
Ronny Olsson
*Hönspanelen

: 530

« Svara #2 skrivet: 8 apr 2010 kl. 23:42 »

Kunde inte heller svara på frågan direkt, men har läst på och det beror på den kemiska processen i ägget, alltså inte på foder eller ras.

Era ägg är helt enkelt bra lagrade! Förmodligen inte tvättade och förmodligen relativt svalt och fuktigt lagrade.

I ett nyvärpt ägg (som helt riktigt är svårskalat dvs att skalet inte släpper från vitan) ligger ph på ungefär 7. När luften så småningom tränger in i ägget avdunstar fukten i vitan (luftblåsan blir större) och ph stiger samtidigt som skalhinnan blir tjockare och det släpper lättare.

Ett knep för att få skalet att släppa lite lättare är att picka ett hål i den tjocka ändan på ägget innan man kokar det. Ett annat är att spola det kokta ägget med iskallt vatten och sedan lägga tillbaks det i det kokheta vattnet. Ett tredje är amerikanskt och det är att ha bikarbonat i kokvattnet, men då lär man riskera att det smakar åt äggfishållet!
Sidor: [1]
« föregående nästa »
    Gå till:  

SMF 2.0.1 | SMF © 2011, Simple Machines