Fråga hönspanelen!

Välkommen %1$s. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
Har du inte fått ditt aktiverings-e-postmeddelande?
2 973 832 665
Kackel - Frågor och svar  |  Frågor och svar  |  Arkiverade frågor  |  Beteende  |  Sliten tupp byta eller ej « föregående nästa »
Sidor: [1]
Författare Ämne: Sliten tupp byta eller ej  (läst 5767 gånger)
Värmdö Anna
Frågeställare

: 42

« skrivet: 28 aug 2010 kl. 07:29 »

Hej alla.

Det värkar som kyckling säsongen lider mot sitt slut för denna gång. Vi fick 56 kycklingar på 6 ruvningar.
(Totalt 9 hönor)

Rovdjur har i år tagit 3 vuxna hönor samt 13 kycklingar.

Tuppen som har slagits en massa i år ser rätt vissen ut. Tycker inte han riktigt är som i början av säsongen.
Halt och lytt samt att jag tror han är blind på ena ögat.
Lider i själen att ta bort han för utan han hade vi nog inte haft några höns alls. Men en halvblind tupp som dessutom värkar ha ont. Han leder dem dock med bravur fortvarande ropar när han hittar godis,varnar,skyddar osv osv.

Är det läge att byta denna helt fantastiska tupp och låta någon av hanns söner ta över till nästa år?

I så fall vad är bäst att göra. har tuppar kvar från de tidiga vår kullarna samt förmodligen tuppar i den senaste kullen som är 2 veckor nu? (har även tuppar på runt 8 veckor)

Har hört att det inte funkar med två tuppar men däremot med tre... inte på tal att ha tre tuppar då vi har ett väldans litet hönshus så 11 vuxna är nog max. Kan dock tänka mig en tupp till i vinter för att ta bort vår kämpe till våren.

Gubben har pratat en del med Maria och hon tyckte man skulle ta en "lärling" nu. Men funkar det då han är rätt sliten?

« Senast ändrad: 2 jul 2011 kl. 11:58 av Anna Bergström »
Ronny Olsson
*Hönspanelen

: 530

« Svara #1 skrivet: 29 aug 2010 kl. 07:28 »

Visst kan det gå med två tuppar! Det som sagts är att tre tuppar oftast går bättre än två, eftersom de då inte enbart har varandra att  koncentrera sig på, men det kan mycket väl fungera med två. Det är helt beroende på tupparnas individuella temperament och rangstridighet. Det kan vara en fördel om den yngre vuxit upp i flocken. Om du låter några stycken ungtuppatr vara kvar ett tag, kanske du kan se vilken av dem som artar sig bäst och som tycks gå bra ihop med gammeltuppen.

Lycka till och lyssna på Marias råd!
Charlotte Egman
Hönspanelen

: 62

« Svara #2 skrivet: 30 aug 2010 kl. 10:06 »

Hej!

Jag har i ett par år nu sparat en "reservtupp" varje vinter.

Jag brukar behålla den tuppkyckling jag gillar bäst ur den sista kullen för säsongen. Då brukar det funka bra till fram på våren att ha två tuppar.

På vårkanten, när jag märker att ungtuppen sitter kvar mycket inne i hönshuset och trycker (för att alfatuppen jagar in honom - de slåss inte, men han brukar jaga in sönerna när det blir större)  och jag har någon höna som ruvar så brukar jag sälja ungtuppen till ett roligare liv - om alfatuppen fortfarande mår bra.

Jag gör så för att jag vill vara självförsörjande på föryngringen i flocken och eftersom jag har begränsad yta och inte kan ha två tuppar så tycker jag att jag hittat en modell som funkar.

Lycka till!
Sidor: [1]
« föregående nästa »
    Gå till:  

SMF 2.0.1 | SMF © 2011, Simple Machines