Fråga hönspanelen!

Välkommen %1$s. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
Har du inte fått ditt aktiverings-e-postmeddelande?
2 969 830 663
Kackel - Frågor och svar  |  Frågor och svar  |  Öppnade frågor  |  Vilket strö är bäst? « föregående nästa »
Sidor: 1 [2]
Författare Ämne: Vilket strö är bäst?  (läst 42076 gånger)
Mitza
Frågeställare

: 22

« Svara #15 skrivet: 4 nov 2014 kl. 13:34 »

Jag har kommit fram till att kutterspån på golvet är det allra bästa, dels är det bra uppsugningsförmåga sen ser man faktiskt när det blir dags att byta ströbädd. Dammar inte och blir en bra lukt. Sen brukar jag även lägga ut en del "höboss" som dom tycker om att sprätta i, det blir över när man ger hö till hästarna. Jag provade också olika bäddar i redena och favoriten var spån även där. Jag brukar byta bädd 3 ggr/år så att det ska vara fräscht. Sen byter jag sittpinnar i hönshuset/hönsgården varje år, dom sitter på metallfästen så det är bara att skruva loss, då riskerar man inte lika lätt att få löss som stannar.
Mimmi Poijes
Frågeställare

: 55

« Svara #16 skrivet: 13 jan 2015 kl. 23:20 »

Hej! Jag startade upp mitt hönshus våren 1014 och har ingen stor erfarenhet av andra strömaterial. Jag hittade ett strömaterial av finhackad halm. Det heter Easy-Strö och funkar utmärkt. Det dammar lite men torkar ut skiten väldigt bra så det blir luktfritt i komposten sen. Det är också en fördel att det kan brytas ner snabbt för att sen gödslas ut i trädgården till våren. Det borde, såvida jag inte är felunderrättad, ge en bra dos kol som väger upp kvävet i hönsskiten. Nu har jag ett väldigt litet hönshus på ca 5 kvm och bara sex djur så det går ju inte åt så jättemycket. Detta köpte jag på Foderboden i Haninge utanför Stockholm. Vad priset beträffar så har jag inte lagt det på minnet. I dessa små mängder spelar inte det någon stor roll. En bal räckte hela vår, sommar o höstsäsongen. Jag varmkomposterar en del men det som inte får plats får stå ute i sopsäck. Jag skall prova att gödsla ut det i rabatterna till våren utan utspädning så får vi se hur det funkar...
Mimmi
Nina
Frågeställare

: 5

« Svara #17 skrivet: 15 okt 2018 kl. 14:21 »

Jag använder också mossa från gräsmattan. Vissa år har vi slagit  högt gräs som gått i frö, gjort en hässja och innan vi tog in det torra höet har vi kört det i en gammaldags "hackelsemaskin" så det blir lagom kort. Är också kul för hönorna då det följer med frö och div. smått och gott.
[/quote
Måste höet hackas i mindre bitar? Jag har ingen hackelsemaskin så tänkte lägga det som det är. Fungerar det?
Sidor: 1 [2]
« föregående nästa »
    Gå till:  

SMF 2.0.1 | SMF © 2011, Simple Machines