Fråga hönspanelen!

Välkommen %1$s. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
Har du inte fått ditt aktiverings-e-postmeddelande?
2 946 821 655
Kackel - Frågor och svar  |  Frågor och svar  |  Arkiverade frågor  |  Sjukdomar och ohyra  |  diarré « föregående nästa »
Sidor: [1]
Författare Ämne: diarré  (läst 5528 gånger)
Ina
Frågeställare

: 11

« skrivet: 23 sep 2010 kl. 10:50 »

Hej!
Min ena Åsbohöna som snart är tre år, har sedan ngt dygn tillbaka fått en verkligt illgrön tunnflytande avföring. Hon verkar också ha tappat aptiten och rör sig mkt lite. Flyger dock upp på nattpinnen och går ut i rastgården med de andra. I denna har jag bytt översta jordlagret nyligen och plockar varje kväll bort avföringsplupparna. De får blandsäd och allfor och varierat grönfoder mm efter säsong, just nu tex färsk majs, sallad, russin och yoghurt. Brukar också hälla ut ca en liter finkippt klöver, maskrosblad och gräs i rastgården. Ibland har det blivit lite mer av detta och då har bajset också varit svagt grönaktigt, men inte detta illgröna. De andra är mycket pigga och glada. Hönsen går fritt varje helg och ngn em i veckan. Den sjuka hönan har ännu inte börjat rugga, har värpt fram till nyligen och kammen är röd. Av vetrinär idag fått utskrivet Bactrin men ännu inte börjat använda. Bör jag börja med preparatet?
Hoppas få hjälp och tips!
Ina, Löderup
Ronny Olsson
*Hönspanelen

: 528

« Svara #1 skrivet: 23 sep 2010 kl. 11:10 »

Minska på grönfodret! Ta bort den gröna majsen och russinen.

Koka ris till den dåliga hönan för det är lindrigt för magen. Fortsätt med yoghurt och blanda i lite finstött medicinskt kol.
Det kan du gott ge till alla hönsen, men se till att den dåliga får i sig kol.

Skicka tillbaks antibiotikan till veterinären!
Ina
Frågeställare

: 11

« Svara #2 skrivet: 23 sep 2010 kl. 12:44 »

Tack för svar! Uppfattar det som att då bör det inte vara bakteriellt/virusaktigt utan matsmältningsproblem. Bör väl minska på grönfodret till allihop då också antar jag. Ska genast skaffa medicinskt kol.
Ina, Löderup
Ronny Olsson
*Hönspanelen

: 528

« Svara #3 skrivet: 23 sep 2010 kl. 17:54 »

Jag tycker att allt tyder på det- ja. Antibiotika ska man inte trycka i sina djur i onödan.
Sidor: [1]
« föregående nästa »
    Gå till:  

SMF 2.0.1 | SMF © 2011, Simple Machines