Fråga hönspanelen!

Välkommen %1$s. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
Har du inte fått ditt aktiverings-e-postmeddelande?
2 193 593 502
Kackel - Frågor och svar  |  Frågor och svar  |  Öppnade frågor  |  Små kycklingar - foder och skötsel « föregående nästa »
Sidor: [1]
Författare Ämne: Små kycklingar - foder och skötsel  (läst 17252 gånger)
Maria Eriksson
Hönspanelen

: 70

« skrivet: 20 jul 2009 kl. 21:25 »

Hej jag har köpt 4 st hedemora kycklingar. Dom är födda i maj 09..men under resan gång så har det kommit upp en massa frågor ang kycklingar.. Finns det någon bra hand böcker...

Det finns tyvärr inte massor skrivet om kycklingar. Jag föreslår att du ställer dina funderingar här i din tråd så ska vi se om vi inte gemesamt kan bena ut dina frågetecken. Det som är bra att veta är lite bakgrundfakta om dina kycklingar tex är det genbanksdjur och vid vilken ålder kom de till dig. Fick de sin mamma med sig eller flyttade de på egen hand. vad jag kan utläsa av ditt inlägg så misstänker jag att de flyttat vid ca 8 veckors ålder utan mamma och bor själva utan andra vuxna höns i närheten, eller?

Som sagt. Lägg in de frågeställningar ni har så får du säkert massor av bra svar på dina funderingar, men det är jättebra att läsa på så mycket som möjligt i böcker och på nätet också. De böcker som föreslås är jättebra.
« Senast ändrad: 9 aug 2009 kl. 10:34 av Ronny Olsson »
Ann-Charlott
Frågeställare

: 5

« Svara #1 skrivet: 21 jul 2009 kl. 09:41 »

hej Maria Eriksson..
jag e ganska grön innom detta område..Men jag ska försöka att ställa mina frågor ang mina kycklingar..
4 Kycklingar Hedemora höns, dom ska värpa gröna ägg..Ingen hönsmamma e med.
Men min fråga är. När kan jag släppa med dom andra hönorna..Dom små är i hönshuset. I eget kryp in. Men dom ser dom andra hönsen..Men har ingen fysiskt kontakt med dom.

Kycklingarna äter idag, kycklingfoder blandat med vatten. sen får dom lite grönt gräs, bröd, som jag har smulat sönder, kokt pasta någon gång..

Ja det kommer nog flera frågor under resan..
MVH  Lotta
Maria Eriksson
Hönspanelen

« Svara #2 skrivet: 22 jul 2009 kl. 12:56 »

4 Kycklingar Hedemora höns, dom ska värpa gröna ägg..
Kommer de att värpa gröna ägg så kan du lugnt konstatera att det är inte Hedemorakycklingar du har. Hedemorakorsningar kan det vara, men absolut inte renrasiga.
Ingen hönsmamma e med.
Men min fråga är. När kan jag släppa med dom andra hönorna..Dom små är i hönshuset. I eget kryp in. Men dom ser dom andra hönsen..Men har ingen fysiskt kontakt med dom.
De borde vara över 8 veckor om de är födda i maj och då är de väl helt befjädrade och ska in i flocken. Har de nu fått titta på varandra en stund genom nät så släpp ihop dem. Vill man kan du kanske ge dem en litet eget krypin med tex kompostgaller i ett hörn som de kommer in i men inte hönsen, där har de då ett reträttställe om de vill vara i fred. Men de har ju varandra att ty sig till och ska klara sig fint i alla fall.
Kycklingarna äter idag, kycklingfoder blandat med vatten. sen får dom lite grönt gräs, bröd, som jag har smulat sönder, kokt pasta någon gång..
Är kycklingarna så stora som över 8 veckor så äter de allt, någon specialkost behöver de inte.

På dina frågor så finns det lika många svar som hönsägare och detta är mina funderingar. Hoppas att det kommer in fler svar och sedan så får du välja att använda de som passar er bäst.

Lycka till och skicka alla funderingar som poppar upp för er.
Ann-Charlott
Frågeställare

« Svara #3 skrivet: 25 jul 2009 kl. 20:46 »

Men oj så mycket svar jag har fått på mina frågor.. Mycket matnyttigt...Tack alla ni...MVH Ann-charlott.....
Ann-Charlott
Frågeställare

« Svara #4 skrivet: 31 jul 2009 kl. 10:41 »

Men oj så mycket svar jag har fått på mina frågor.. Mycket matnyttigt...Tack alla ni...MVH Ann-charlott.....
Vill bara berätta att det gick jättebra att släppa ihopp kycklingarna med dom andra flickorna..Sen vill jag bara rätta till en sak...Det var inte Hedemora kycklingar..Det var jag som fattade fel...Rasen är okänd....
Gubben hade gjort ett litet kryp in, till dom små.. Men när jag skulle natta till dom, så satt även de små på pinnarna med dom stora...
Lövbacken
Frågeställare

: 3

« Svara #5 skrivet: 21 aug 2009 kl. 15:54 »

Hej!

Ska man blötlägga kycklingstarten eller går det bra som torrfoder?
Maria Eriksson
Hönspanelen

« Svara #6 skrivet: 24 aug 2009 kl. 21:18 »

kycklingstarten.......???

Utveckla vad du menar med det så är det enklare att svara.
Lövbacken
Frågeställare

: 3

« Svara #7 skrivet: 27 aug 2009 kl. 07:38 »

Ja alltså fodret som man ska ge till kycklingarna kallas väl för kycklingstart. Det verkade på föregående skrivare att man skulle blötlägga det pelleterade fodret , som man gör med visst foder till hundar.

Jag har aldrig hört om det förut, men jag kan kanske missupfattade det som skrevs tidigare.
Värmdö Anna
Frågeställare

: 42

« Svara #8 skrivet: 28 aug 2009 kl. 08:11 »

Hej Alla.

Vi gör så här.

Första måltiden efter kläckning (då är de fortfarande i kyckling gömman med mamma höna ) blir ett mosat hård kokt ägg.

Måltid nr 2 ( i gömman) blir kokt ris med filmjölk. (filmjölken ska tydligen vara bra för de små magarna).

Sen brukar vi släpa ut familjen ur gömman och låta mamman sköta ungarna själv. Vi ger dem dock en liten skål undulat blandning på eftermiddagen när vi kommer hem från jobbet till och med vecka 4. Efter/utöver det får de inget extra. 

Detta har funkat strålande för våra kycklingar.
Ronny Olsson
*Hönspanelen

: 365

« Svara #9 skrivet: 28 aug 2009 kl. 11:01 »

En del pellets eller pelletskross som går att köpa kan vara väl grovkornigt för riktigt små kycklingar. En lösning är att sönderdela det ytterligare i en mortel eller kvarn. En kanske mindre arbetskrävande metod är att lägga det i blöt.

En beprövad metod är att dräva, d.v.s. att röra ut lite grövre mjölfoder (gröpe) i lite vatten eller mjölk/filmjölk+vatten, så det blir grynigt/klumpigt. Då blir det mindre spill och lättare att äta, än om fodret serveras torrt.

När det gäller blötfoder bör man tänka på att allt äts upp med en gång, så det inte ligger kvar foderrester och blir otjänliga. Det kan gå fort om det är varmt, särskilt om man använt sötmjölk.
Inga-Karin
Frågeställare

: 77

« Svara #10 skrivet: 6 sep 2009 kl. 08:32 »

Hej igen! Nu är vår allra första kull 14 veckor och de 4 hönor vi sparat ser ut som riktiga små höns.

Vi gav bl.a gröpe från den lokala mjölnarn i Dingtuna och det tillsammans med ägg, 13 minuters koktid och Allfodret, som mamma bjöd dem på, har fungerat alldeles utmärkt.Gröpen blötlade vi till en början i uppkokt vatten (väl överdrivet ?) men det blandades rätt torrt i konsistensen. Kletig mat lär ska kunna fastna i gommen med kvävningsrisk.  Sen bjöd Herrmann dem på "skulor" från köket och grönfoder och grönsaksrens åts med förtjusning när mamma la för de små.

Längtar redan efter våren 2010 gör Inga-Karin i Kolbäck

[bifogad fil raderad av administratör]
Sidor: [1]
« föregående nästa »
    Gå till:  

SMF 2.0.1 | SMF © 2011, Simple Machines