Fråga hönspanelen!

Välkommen %1$s. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
Har du inte fått ditt aktiverings-e-postmeddelande?
2 947 822 658
Kackel - Frågor och svar  |  Frågor och svar  |  Arkiverade frågor  |  Sjukdomar och ohyra  |  Lösa i magen hela vintern « föregående nästa »
Sidor: [1]
Författare Ämne: Lösa i magen hela vintern  (läst 13534 gånger)
Mona Laurell
Frågeställare

: 12

« skrivet: 4 apr 2011 kl. 08:22 »

Jag har haft en hemsk vinter med mina höns...
Har en liten hushållsflock med Hedemorahöns (11 hönor och 1 tupp) och för ungefär två månader sen blev de väldigt lösa i magen och hade svullna krävor. Vattnig, ibland grön, och senapsfärgad avföring. Jag försökte "medicinera" med A-fil, vetekli m.m. i två veckor men utan resultat.
Gick tillbaka till normalt foder igen och pratade med veterinärer i närheten som sa att det inte finns någon medicin ifall det är coccidios. Och enda sättet att få veta vad det är är att skicka hönor på obduktion.
Jag pratade då med SVA och bad om råd... De ville att jag skulle nacka 2-3 hönor (de måste nackas utan att bedövas först ifall de behövde obducera hjärnan = halshuggning utan bedövning!) och sedan skicka in dem för obduktion.
I mitt stilla sinne så undrar jag vad samhället hade sagt om jag gjort samma sak med mina hundar eller hästar. Döda 20 % av besättningen för att KANSKE få reda på vad de är sjuka av... :/
Eftersom hönorna var pigga i övrigt så var jag inte villig att döda dem på det sättet. (Observera att jag nackat flera hönor i mina dar och inte har några problem med att avliva hönor som mår dåligt! Men då på ett humant sätt!!!)
En väns vän hörde av sig och hade hört att mina hönor var sjuka och hade Baycox som hon fått till sin tupp för just coccidios. Hon frågade om jag ville ha hennes flaska.
Nu kommer nog en hel del av er att skrika rakt ut och bli jättearga, men ärlighet varar ju längst, så jag erkänner att jag i ren desperation tog flaskan och gav dem en kur. Erkände även detta för SVA som så klart inte var särskilt glada. :/
Ett tag verkade hönsen må bättre, och även så efter kuren.
Härligt tänkte jag! De slutade värpa under själva kuren, men kom igång fint någon vecka senare igen. Vi äter så klart inte äggen nu på ca 70 dagar, men jag är glad att de värper.
I samma veva som jag medicinerade dem hade en höna lagt sig att ruva (mitt i smällkalla februari). Hon gav dock upp en natt när det blev -25 grader ute och temperaturen sjönk även inne i hönshuset trots värmetillskott. (Dock inte till -25 så klart!!!! :) ) En vecka efter hon gett upp sin ruvning så ruggade hon. Tappade nästan alla fjädrar! Hon har börjat sätta nya nu, men ser fortfarande lite anskrämlig ut. :/ Är detta vanligt?
Hur som helst, en del av hönorna är lösa i magen igen nu. :( Och som grädde på moset så har min tupp blivit dålig! Han sitter kvar inne när de andra går ut, och han "slokar" så att stjärtfjädrarna ligger i marken, ser ledsen ut, gal inte, och igår gick han och lade sig i ett rede på kvällen... Jag hoppas innerligen att det inte är hönsförlamning. Inte för att gikt skulle vara bättre, men jag vill inte bli utan mina kära höns.... :( Självklart tar jag bort tuppen om han lider, vilket han verkar göra nu, men jag vill gärna ha tips först!!!

Är det någon av er som har några idéer till vad det kan vara för fel?
Varför är de dåliga i magen?
Varför ruggade hon efter ruvning utan kläckning?
Vad kan det vara för fel på min tupp?

Vore tacksam för svar och hjälp!!!
« Senast ändrad: 21 okt 2011 kl. 23:36 av Ronny Olsson »
Ronny Olsson
*Hönspanelen

: 528

« Svara #1 skrivet: 4 apr 2011 kl. 14:08 »

Fundera på miljön som hönsen lever i. Jag vet ingenting om dina förhållanden, men ett par saker kan vara värda att tänka på. Så mycket utevistelse och så stor frihet som möjligt gör att de kommer i kontakt med sund och naturlig miljö. Håll inomhusmiljön torr och dricksvattnet rent. Krossa lite träkol i sandbadet. I en sådan miljö drabbas hönsen sällan av coccidios.
Mona Laurell
Frågeställare

« Svara #2 skrivet: 4 apr 2011 kl. 16:09 »

Har ren och torr ströbädd som byts ofta. Likaså byts vattnet hela tiden för att se till att det är fräscht. De får vara ute så fort det är plusgrader eller några minus och sol. I redena har jag spån och halm. Tar bort nattgammal spillning varje dag. Det enda jag kan komma på att har hänt är att en dag var det en av hönsen som skitit i vattnet, men det har hänt en gång.

Tuppen visar nu även symptom att skaka på huvudet lite irriterat och hade en liten prick som blödde på kammen i går...

Bifogar en bild av hönshuset så ser ni lite hur det ser ut. Inte så stort, men jag tycker det är fräscht iaf...

[bifogad fil raderad av administratör pga utrymmesbrist]
Mona Laurell
Frågeställare

« Svara #3 skrivet: 4 apr 2011 kl. 16:10 »

Just ja, och träkol har de fri tillgång till!
Anna Bergström
*Hönspanelen

: 300

« Svara #4 skrivet: 4 apr 2011 kl. 19:47 »

HUR lösa är de i magen? De är pigga i övrigt (förutom tuppen alltså)? Har du haft hönsen länge, eller kom de till dig i höstas?

Jag tror inte att de har coccidos, iaf inte om de funnits hos dig en längre tid. Jag tror inte att risken är stor att vuxna höns i den miljö du beskriver får det. Är de nynflyttade skulle de möjligen kunna drabbats av nedsättning av imunförsvaret och stött på nån bacill de inte är vana vid.

Om de är pigga skulle jag försöka att inte oroa mig för mycket, de dör inte av lite lösa magar. Ge dem bara beprövad hönsmat; säd, snäckskal och om de får allfoder ge dem bara en starkt begränsad giva. Om du vill ge dem något extra; morötter, kokt potatis eller ris, men inga matrester.

När det gäller tuppen så låter det som att han kan ha drabbats av lite vadsomhelst. Jag vågar inte sia om vad det kan vara.
Mona Laurell
Frågeställare

« Svara #5 skrivet: 4 apr 2011 kl. 20:46 »

Två av dem hör till den ursprungsgrupp av genbanksanslutna Hedemorahöns jag köpte 2009 och resten av dem är kläckta hos mig. Ett gäng sent 2009 och ett gäng sommaren 2010. Tre av dem är lösa i magen ordentligt. De andra inte alls nu efter Baycoxkuren.
Tuppen mår verkligen risigt. Satt i ett eget hörn av hönsgården idag när han väl gav sig ut, en bra stund efter hönorna, och nu ikväll låg han i ett rede för att sova igen.... :(
Mona Laurell
Frågeställare

« Svara #6 skrivet: 8 apr 2011 kl. 19:20 »

Nu har jag avlivat tuppen (ska skicka honom till SVA på måndag) och tagit hem min gamla tupp som jag haft ute på foder. Hela flocken verkar må finfint, och det är sååååå skönt att se. Jag hoppas att det håller i sig, och ska försöka få tag på lite avelsägg så att jag kan förnya blodet lite....
Tack för svar! Det känns härligt att ha det här forumet att kunna ställa sina mer eller mindre korkade frågor i!
Trevlig helg!
Ronny Olsson
*Hönspanelen

: 528

« Svara #7 skrivet: 8 apr 2011 kl. 21:53 »

Det tycker jag var mycket klokt gjort. Avvakta svaret och kom gärna tillbaka med det här. Jag har svårt att tänka mig att dina problem skulle vara inavelsrelaterade, varför jag sätter ett litet frågetecken till att ta in nytt blod.
Sidor: [1]
« föregående nästa »
    Gå till:  

SMF 2.0.1 | SMF © 2011, Simple Machines