Fråga hönspanelen!

Välkommen %1$s. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
Har du inte fått ditt aktiverings-e-postmeddelande?
2 973 832 665
Kackel - Frågor och svar  |  Frågor och svar  |  Arkiverade frågor  |  Sjukdomar och ohyra  |  fotkvalster « föregående nästa »
Sidor: [1]
Författare Ämne: fotkvalster  (läst 6986 gånger)
arne
Frågeställare

: 1

« skrivet: 8 jun 2011 kl. 09:48 »

hej jag har lite blandad men liten besättning 5 hyns o 1 tupp.min bästa höna har haft de ett år -ja har smörjt.läst att de inte smittar ,nu ser ja att allihopa visar tecken...de bor 4 nya kyckling i samma hus också...alla går helt fritt...de känns ej kul -tacksam f råd...kan tänka mej börja om,fast finns det annan utväg???????
Anna Bergström
*Hönspanelen

: 309

« Svara #1 skrivet: 2 jul 2011 kl. 12:10 »

Råkade se att denna fråga blivit liggande obesvarad, ber om ursäkt för det.

Det går att behandla fotkvalster, men kräver ofta en väldig ihärdighet för att det ska lyckas. Har man inte så många djur och de är tama så är det enkelt jämfört med många höns som avskyr att bli infångade.

Tråd med länk till artikel i ämnet + lite tips: http://kackel.se/fragor_svar/index.php/topic,482.0.html

På sikt kan man avla bort problemet genom att bara spara djur som inte angrips, men hur lyckosam och snabb en sån metod är beror förstås på den egna flockens genetik. Resistenta djur finns alltså, och även om fotkvalster är extremt utbrett bland höns är det också vanligt med resistenta flockar.
Bengt Gustafson
Hönspanelen

: 12

« Svara #2 skrivet: 2 jul 2011 kl. 21:39 »

Tror att resistent är för starkt ord i detta sammanhang

I vart fall har jag ett litet exempel:
Har ännu inte upptäkt benkvalster på min besättning ,men när jag försökte därför hjälpa en antastad besättning med djur från min besättning blev effekten magert:
Resultatet blev  alltså att även "mina" djur blev smittade i denna besättning.

Har dock hört/ ochsett att någon har lyckas att selektera
bort/minska frekvensen av angripna djur/ben
Anna Bergström
*Hönspanelen

: 309

« Svara #3 skrivet: 3 jul 2011 kl. 08:38 »

Du har rätt Bengt, resistent är kanske inte det rätta ordet.

Sidor: [1]
« föregående nästa »
    Gå till:  

SMF 2.0.1 | SMF © 2011, Simple Machines