Fråga hönspanelen!

Välkommen %1$s. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
Har du inte fått ditt aktiverings-e-postmeddelande?
2 947 822 658
Kackel - Frågor och svar  |  Frågor och svar  |  Arkiverade frågor  |  Ruvning, kläckning och kycklingar  |  Sura hönor men ingen ägg « föregående nästa »
Sidor: [1]
Författare Ämne: Sura hönor men ingen ägg  (läst 8518 gånger)
Hazel
Frågeställare

: 4

« skrivet: 10 jun 2011 kl. 13:40 »

Jag har fyra hönor och en tupp. Var av två av hönorna tar hand av samanlagt 14 kycklingar. De andra två hönor börja surna men problemet är att jag har ingen ägg kvar i mitt förråde. Är det möjligt att för de att börja värpa igen?
Johan Nilsson
Hönspanelen

: 30

:
Linneskruv Ljungdala

« Svara #1 skrivet: 10 jun 2011 kl. 19:06 »

"Mycket vill ha mer!"
14 kycklingar på 4 hönor och en tupp verkar helt ok.
Har du genbank på en lantras? Annars kan du köpa ägg av annan och lägga under hönorna.
Hur tänker du? Hur stor flock ska du ha?

Johan Nilsson
Hazel
Frågeställare

« Svara #2 skrivet: 11 jun 2011 kl. 02:58 »

Ja 14 kycklingar är rätt ok men jag vill har cirka 10 hönor och det skulle vara kul att ha några att sälja också. Jag tycker det är kul att flera vill börja med lantraser. För en månad sen förlorade jag en höna och en tupp till rovfågel så det är viktigare att bygga upp besättningen. Jag har Kindahöns och ja jag är genbanks ansluten. Mitt medlemskaps nummer är 7532. Jag har bra kontakt med Bengt Gustavson så jag brukar fråga honom sådana frågor men den har gången var jag intresserad av att höra hur andra gör.
Ronny Olsson
*Hönspanelen

: 528

« Svara #3 skrivet: 11 jun 2011 kl. 19:44 »

Varför så bråttom?

Det är bra om en flock består av höns i lite olika åldrar. Tids nog får du säkert höns över till försäljning.

Jag tror nog att hönorna börjar värpa igen. Det kan dock vara ett problem med den höga ruvlusten just hos kinda. Fast nog tycker jag det är ett angenämt problem. Vad säger Bengt?
Hazel
Frågeställare

« Svara #4 skrivet: 14 jun 2011 kl. 18:46 »

Jag har inte bråttom, det får ta den tiden det tar. Jag menar bara att jag vill ha råd om hur man uppmuntrar hönor att börja värpa. Jag har inte frågat Bengt ännu men han kanske svarar här.
Ronny Olsson
*Hönspanelen

: 528

« Svara #5 skrivet: 14 jun 2011 kl. 22:03 »

Det enda råd jag kan vidarebefodra kommer från vår förste ordförande i klubben Jonny Andersson. "Om du ger hönorna kraftigt proteinrikt foder så stimuleras äggläggningen. När en höna värper ruvar hon inte". Jag har aldrig provat, men det låter ju faktiskt logiskt. Du kan ju alltid göra ett försök... Jag hade nog också tagit bort alla lockande redägg och stängt alla lockande reden och ruvplatser.

Jag mailar Bengt och gör honom uppmärksam på frågan.
Bengt Gustafson
Hönspanelen

: 12

« Svara #6 skrivet: 17 jun 2011 kl. 18:34 »

Efter Mailprat med dig Hazel ska jag här ge något
tips på din grundfråga : som är/var hur får man ruvlystna hönor att sluta skrocka/sura ?
Varje kväll plockar jag upp mina "skrockor" på nattpinnarna
bland de andra hönsen. Detta för att de ska bli lite avkylda
om magen i dubbel bemärkelse.
Oftast lyckas det , men man får var enträgen.
Ett antal är dock riktigt envisa. Hade ett par som stod ut med min behandling i fyra veckor!
De fick istället 2-3 ägg under sig. Blir det lyckad kläckning är de uppe i allafall efter ytterligare 3 veckor.
Är det någon mer som har ytterligare tips?
fyll gärna på med era erfarenheter här också
Hazel
Frågeställare

« Svara #7 skrivet: 16 jul 2011 kl. 20:26 »

Tack för ditt svar Bengt, jag lyfte upp hönan på sittpinnen varje kväll och de började lägga ägg igen, jag har hunnit bygga upp ett hyfsat äggförråd igen så det lär blir flera kycklingar innan sommaren är slut.
Sidor: [1]
« föregående nästa »
    Gå till:  

SMF 2.0.1 | SMF © 2011, Simple Machines