Fråga hönspanelen!

Välkommen %1$s. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
Har du inte fått ditt aktiverings-e-postmeddelande?
2 973 832 665
Kackel - Frågor och svar  |  Frågor och svar  |  Arkiverade frågor  |  Ruvning, kläckning och kycklingar  |  arg hönsmamma « föregående nästa »
Sidor: [1]
Författare Ämne: arg hönsmamma  (läst 5962 gånger)
Anni
Frågeställare

: 16

« skrivet: 9 jul 2011 kl. 22:29 »

Vi har fått kycklingar för första gången och av 11 ägg kläcktes 10 små ljuvliga dunbollar. Första dygnet var det lugnt och fint, vi ställde in mat och bytte vatten utan problem i buren. Men sen har mamma höna blivit helt galen när jag ska fylla på mat och vatten, hon rusar och trampar ner varenda kyckling i sina attacker mot mina händer. Jag förstår att hon vaktar sina kycklingar men jag är orolig att hon ska skada dom allvarligt för hon har verkligen ingen koll när hon attackerar, hon är förstagångsmamma.
Lugnar hönan ner sig med tiden, tacksam för svar hur jag ska göra, första kyckling flocken för mig. Hälsningar Anneli
Ps. Vi har dom i en utebur med ett litet hus till.
Anna Bergström
*Hönspanelen

: 309

« Svara #1 skrivet: 14 jul 2011 kl. 16:42 »

Det brukar lugna ner sig och som tur är är kycklingar ganska oömma när det kommer till att bli trampade och "kringsprättade" av mamman. Man får försöka skynda sig och att inte tränga hönan för mycket. Vad de inte tål är att bli kalla, men det blir de ju inte om de har en duktig mor som sköter om dem.

Anni
Frågeställare

« Svara #2 skrivet: 15 jul 2011 kl. 17:47 »

Hon är jätte duktig som mamma och nu har de  fått komma ut i hönshuset under dagen, det märktes på henne att hon ville komma ur buren. De har ett hus som de kan gå in i för att sova, nu är problemet att hon är så ilsken på de andra hönsen och tuppen att de inte vågar gå in i hönshuset nu i kväll. De gjorde ett försök förut men då blev hon helt tokig och flög på dom så de sprang ut igen och sitter nu ute och kurar. Ingen har vågat gå in för att lägga några ägg i dag, är det vanligt att det blir så här.
MVH Anneli
Maria Eriksson
Hönspanelen

: 70

« Svara #3 skrivet: 28 jul 2011 kl. 07:46 »

Vet inte om man kan säga att det är vanligt, men det är i alla fall inte ovanligt.
Vissa hönmammor är helt enkelt lite hönsigare än andra och vissa har lite ovanligt stor beskyddar instinkt och troligen är hon väldigt ranghög som kan jaga iväg alla andra djur ur huset så de inte ens vågar gå in för att värpa eller sova.

Men precis som Anna sa kommer hon att lugna sig så småning om och förhoppningvis kommer hon inte vara lika hysteriskt vaktande nästa gång hon får kull och har lite mer rutin.
Anni
Frågeställare

« Svara #4 skrivet: 28 jul 2011 kl. 16:15 »

Tack för kloka svar och visst stämmer det att hon har lugnat ner sig. De är ute ihop med övriga flocken nu men ingen annan törs komma nära hennes små älsklingar. Däremot börjar de ju spring omkring på egna äventyr så hon måste släppa på kontrollen.
Både hönan och jag blir ju mer erfarna nästa gång, tack och lov.
Hälsningar Anneli
Sidor: [1]
« föregående nästa »
    Gå till:  

SMF 2.0.1 | SMF © 2011, Simple Machines