Fråga hönspanelen!

Välkommen %1$s. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
Har du inte fått ditt aktiverings-e-postmeddelande?
2 947 822 658
Kackel - Frågor och svar  |  Frågor och svar  |  Arkiverade frågor  |  Ruvning, kläckning och kycklingar  |  Konkurrens mellan kycklingmammor « föregående nästa »
Sidor: [1]
Författare Ämne: Konkurrens mellan kycklingmammor  (läst 3497 gånger)
Marest
Frågeställare

: 14

« skrivet: 21 jul 2011 kl. 13:43 »

Hej !

Vi har tre kycklingmammor som vi kan kalla ettan tvåan och trean. Av integritetsskäl nämner jag inte deras riktiga namn. Ettan har 1 kyckling, tvåan har 2 kycklingar och trean har tre. På nätterna boar dom i var sitt hörn i hönshuset. På dan rusar trean ut i hönsgården med sina 3, och är kvar där ute hela dagen. Ettan och tvåan håller sig kvar i hönshuset hela dagen. Tvåan tronar som en drottning mitt i hönshuset och har skrämt upp ettan med kyckling i ett hörn. När jag sakta kliver in i hönshuset för att om möjligt ge ettan mat och vatten blir tvåan rosenrasande och flyger på ettan så att fjädrarna yr. Jag har dåliga erfarenheter av att bura in höna med kycklingar. Har någon tips och/eller kommentar. Ettan är i uppenbart nödläge.
Maria Eriksson
Hönspanelen

: 70

« Svara #1 skrivet: 28 jul 2011 kl. 07:05 »

Det finns nog bara två saker att välja på.
Endera får de gå fritt i hönshuset som nu och förr eller senare kommer det att lugna sig. Om inget annat så kommer någon/båda hönorna gå ut och då har problemet så att säga löst sig själv.

Om det verkar helt ohållbart för hönan med bara en kyckling skulle jag se om det gick att under en tid dela av en bit av hönshuset till henne. Tex att ställa in kompostgaller i ett hörn så hon får lite lugn och ro med sin lilla tills den andra hönan bestämmer sig för att det är dags att låta familjen gå ut.

Normalt brukar det fungera bra med flera kullar samtidigt. Men beroende på hönornas temperament och kynne kan de ibland bli så här olyckligt att en mycket bestämnd donna som kräver hela utrymmet för sig själv och sin avkomma är samtidigt med en uppenbart mycket osäker och lågrangig höna som då får svårt att freda sig och sina kycklingar.
Det skonsammaste för alla (inkl dig) är nog att försöka ge henne ett egen kupé en tid tills den dominanta har tagit med sina kycklingar ut.

Till ett annat år skulle jag nog försöka styra den dominanta hönan så att hennes kull inte kläcks samtidigt som andra kullar. Då slipper hon bli så upprörd över att behöva dela utrymmet med fler och övriga slipper bli terrorriserade av hennes fasoner.
Sidor: [1]
« föregående nästa »
    Gå till:  

SMF 2.0.1 | SMF © 2011, Simple Machines