Fråga hönspanelen!

Välkommen %1$s. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
Har du inte fått ditt aktiverings-e-postmeddelande?
2 963 827 660
Kackel - Frågor och svar  |  Frågor och svar  |  Arkiverade frågor  |  Ruvning, kläckning och kycklingar  |  dålig mamma? « föregående nästa »
Sidor: [1]
Författare Ämne: dålig mamma?  (läst 3713 gånger)
Cecilia
Frågeställare

: 4

« skrivet: 21 jul 2011 kl. 17:28 »

Jag har en höna som struntar i sina kycklingar, först ville hon inte ruva klart sina ägg (hönan bredvid hade redan kycklingar och hon ville vara extramamma) och sedan när de egna kycklingarna var kläckta dröjde det bar en v innan hon satt uppe på pinnen bredvid tuppen på nätterna. På dagarna sköter hon sitt jobb jättebra... Tycker ni att jag ska låta henne försöka igen nästa år, eller ska jag ha henne som enbart äggläggare?
Anna Bergström
*Hönspanelen

: 304

« Svara #1 skrivet: 26 jul 2011 kl. 13:56 »

Personligen skulle jag inte hålla en höna som vill ruva "som enbart äggläggare", det blir ju bara jobbigt när hon vill ruva och du ska försöka förhindra det. Men det är förstås inte säkert att hon kommer att vilja ruva varje år heller.

Har du gott om ruvare i flocken blir det väl naturligt att ersätta henne med en rekrytering. Har du ont om ruvare kan hon väl få försöka igen?

Låt beslutet styras av hur det ser ut i din flock. Vad händer om hon ruvar fram kycklingar som hon inte vill ta hand om? Behöver du bura in dem med värmelampa, är du beredd att göra det isf, eller finns det oftast fler hönor med kycklingar som kommer att ta med de moderslösa i sin kull? Har du problem med slarviga hönor vill du kanske se till att stävja anlaget, är det en engångshändelse kanske inte så mycket att elda upp sig över. Ja, fundera lite fram och tillbaka och gör vad som verkar rätt för dig.
Sidor: [1]
« föregående nästa »
    Gå till:  

SMF 2.0.1 | SMF © 2011, Simple Machines