Fråga hönspanelen!

Välkommen %1$s. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
Har du inte fått ditt aktiverings-e-postmeddelande?
2 969 830 663
Kackel - Frågor och svar  |  Frågor och svar  |  Arkiverade frågor  |  Ruvning, kläckning och kycklingar  |  Gammalsvensk dvärg som ruvar nu « föregående nästa »
Sidor: [1]
Författare Ämne: Gammalsvensk dvärg som ruvar nu  (läst 3845 gånger)
Karin Gunnervik
Frågeställare

: 5

« skrivet: 5 okt 2011 kl. 18:14 »

Min lilla Vibeke (född våren 2010) har ruvat fram två kullar i år, men är inte nöjd ändå. Efter att ha visat tecken ett par dagar la hon sig resolut och började ruva sex ägg den 22 september. Har inte kollat om det är något liv i äggen, men om det blir kycklingar kommer dom ju att kläckas mitt i oktober - i mörker och elände... Hur ska jag bäst sköta om dessa ev kycklingar i början? Något att tänka särskilt på när det gäller mat? Ha lampa tänd för att förlänga dagen?
Anna Bergström
*Hönspanelen

: 307

« Svara #1 skrivet: 7 okt 2011 kl. 13:18 »

Det är förstås inte optimalt för en kycklingkull att födas i oktober, men har de en god mor och får lämplig mat så ska de klara sig fint såvida de är inhysta i ett normalt hönshus. De kommer att växa långsamt, men personligen skulle jag inte gjort något utöver det vanliga. (Fast efter augusti låter jag inte hönorna ruva, det brukar gå ganska bra att "bryta" ruvningar på hösten när det är svalt.)
Sidor: [1]
« föregående nästa »
    Gå till:  

SMF 2.0.1 | SMF © 2011, Simple Machines