Fråga hönspanelen!

Välkommen %1$s. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
Har du inte fått ditt aktiverings-e-postmeddelande?
2 973 832 665
Kackel - Frågor och svar  |  Frågor och svar  |  Arkiverade frågor  |  Sjukdomar och ohyra  |  Värpnöd? « föregående nästa »
Sidor: [1]
Författare Ämne: Värpnöd?  (läst 6250 gånger)
Madeleine
Frågeställare

: 2

« skrivet: 6 sep 2011 kl. 09:43 »

Har en gammal (9 år) Åsbohöna som blivit lite "rultig". Har inte tänkt mer på det, trott att det är för att hon är just gammal. Hon är pigg f.ö. Ute med dom andra, men inte lika kvick som dom. Pickar och äter med god aptit. Dock orkar/vill hon inte flyga upp på pinnen på kvällarna utan väljer att sova i ett rede.
Nu har jag noterat att hon är väldigt rund/bullig baktill. Kan hennes "rultighet" bero på ett ägg som hon inte kan göra sej av med? I så fall: Hur ska jag göra för att ta reda på om det är så? Kan jag hjälpa henne på något sätt eller är det dags för henne att få somna?

/Madeleine
Ronny Olsson
*Hönspanelen

: 530

« Svara #1 skrivet: 7 sep 2011 kl. 19:57 »

Nu kanske jag famlar i mörker. Om det är värpnöd bör du kunna känna ägget, men jag tycker mig känna igen beskrivningen "väldigt rund/bullig baktill". Jag har själv fått ett liknande symtom på en äldre höna. Jag avlivade henne av ren barmhärtighet. Hon var proppfull med "äggmassa". Trodde knappt mina ögon när jag skar upp henne. Det såg värre ut än det luktade - faktiskt.

Anledningen är fel på äggledaren och äggulorna samlas i bukhålan.

[bifogad fil raderad av administratör pga utrymmesbrist]
« Senast ändrad: 7 sep 2011 kl. 20:58 av Ronny Olsson »
Madeleine
Frågeställare

: 2

« Svara #2 skrivet: 8 sep 2011 kl. 16:49 »

Stackars höna!
Hur vanligt är detta?
Är det åldersrelaterat eller är det nån annan orsak bakom?

/Madeleine
Ronny Olsson
*Hönspanelen

: 530

« Svara #3 skrivet: 8 sep 2011 kl. 17:41 »

Nej, det är inte så vanligt. Det har bara hänt hos mig en gång och då var det en äldre höna.
Sidor: [1]
« föregående nästa »
    Gå till:  

SMF 2.0.1 | SMF © 2011, Simple Machines