Fråga hönspanelen!

Välkommen %1$s. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
Har du inte fått ditt aktiverings-e-postmeddelande?
2 947 822 658
Kackel - Frågor och svar  |  Frågor och svar  |  Arkiverade frågor  |  Sjukdomar och ohyra  |  varig öga « föregående nästa »
Sidor: [1]
Författare Ämne: varig öga  (läst 7503 gånger)
Tomi
Frågeställare

: 3

« skrivet: 17 sep 2011 kl. 11:52 »

Kan hönsen ha ögoninflamation?
Har en tupp vars ena öga är helt varig och han håller den stängd nästan hela tiden. har även en höna som har samma symptom i bägge ögonen. den vill inte komma ut ur hönshuset och har svårt att träffa maten den försöker att picka.
Kan det vara nån sjukdom och är den i så fall smittsam?
ska jag ta bort djuren?

Tacksam för snabba råd..
/Tomi
Anna Bergström
*Hönspanelen

: 300

« Svara #1 skrivet: 18 sep 2011 kl. 09:44 »

Höns brukar inte få ögonnflammation i första taget (ankor är däremot ganska känsliga eftersom de är beroende av att bada och tvätta ögonen ofta). Kan det vara ett symptom på att något inte stämmer i miljön? Drag, damm, mögel, social oro i flocken? Är det miljörelaterat är det bråttom att komma på vad det kan vara, och åtgärda orsaken.

Det kan förstås också vara en smitta som ni fått in besättningen. Har det köpts in nya djur på sistone? Även inköp av annan sorts djur kan ha med sig baciller som gårdens djur inte är vana vid. Vad det i så fall skulle kunna vara kan jag inte gissa. Då gäller det att få tag på en veterinär som kan något om höns. Alternativt att skicka ett nödslaktat djur på analys/obduktion.

Hade bara ett djur varit drabbat hade första misstanken kanske varit att just denna individ haft nedsatt immunförsvar av någon anledning eller att det är en skada. Att tuppar skadar ögonen i slagsmål är inte helt ovanligt. När flera blir sjuka väcks misstanken att det kan vara ett miljörelaterat problem, eller en smitta.

När det är dags att ta bort djur kan bara du avgöra. Och som sagt, att avliva ett drabbat djur för att skicka på undrsökning kan vara nödvändigt för att få grepp om vad som är problemet om hela besättningens hälsa är hotad. Under "Smittskydd och sjukdomar" i menyn finns länk till SVA för instruktioner för hur man går till väga när man vill skicka till obduktion. (SVA kommer att släppa en ny hemsida de närmaste dagarna, så skulle länken vara trasig försök med att söka på "obduktion".)

Någon annan som har erfarenhet av höns med ögonproblem?
Anna Bergström
*Hönspanelen

: 300

« Svara #2 skrivet: 18 sep 2011 kl. 13:02 »

Sara Edvardsson har haft höns med variga ögon och skriver:
Caruso (ledartuppen) och en höna var rödsvullna i ögonen. Det såg precis ut som ögoninflammation och jag sköljde deras ögon med koksaltlösning. Tuppen var inte i form och stod och hängde. Han kunde inte försvara sin ranking och blev nerputtad av näste tupp. Hönan hängde också. Bägge hade dock god aptit och blev fullt friska efter några dagar. Andretuppen slaktade vi och Caruso klev stolt tillbaka som ledartupp.
Vänligen Sara
Tomi
Frågeställare

: 3

« Svara #3 skrivet: 18 sep 2011 kl. 18:21 »

ligger i samma situation som sara.
Tuppen som är drabbad var ledartupp. Efter att jag hade besök av höken eller nått motsvarande i början av veckan fick den lite stryk och har varit lite skygg sedan dess.
Vet inte om den har skadat ögat på någott sätt.
Nu har även "lilltuppen" tagit över ledarollen och är helt tokig efter alla hönsen och retar och jagar mina stackars små kycklingar vars mamma togs av höken.
Överväger om jag ska ta bort "lilltuppen" istället och hoppas på att tuppen klarar sig. "Gammeltuppen" var en bra ledare och beskyddare, tog väl hand om hönsen.

Sidor: [1]
« föregående nästa »
    Gå till:  

SMF 2.0.1 | SMF © 2011, Simple Machines