Fråga hönspanelen!

Välkommen %1$s. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
Har du inte fått ditt aktiverings-e-postmeddelande?
2 947 822 658
Kackel - Frågor och svar  |  Frågor och svar  |  Arkiverade frågor  |  Sjukdomar och ohyra  |  Äggledarinflammation, eller något annat? « föregående nästa »
Sidor: [1]
Författare Ämne: Äggledarinflammation, eller något annat?  (läst 10736 gånger)
Nybörjare
Frågeställare

: 13

« skrivet: 27 okt 2011 kl. 19:34 »

Upptäckte nu ikväll vid "nattningen" av hönsen att maranhönan var helt vitkladdig i baken. Dom andra såg helt ok ut. Tog in henne för att tvätta rent i baken, då upptäcker jag att "något" putar ut ur kloaken på henne! Hon pumpar också hela tiden med kloaken.
Vad ska jag göra? Kan veterinären göra något, eller måste vi göra lidandet kort?
Har hon fruktansvärt ont, tro?
Äggen hon lagt i stort sett dagligen har sett helt ok ut. Så även idag. Och vi har ätit av dom, i form av äppelkaka... :-/

Tillägg: Har rena reden, byter strö ofta, och än så länge har jag inget riktigt golv i hönshuset, över osb-skivorna, så jag har plastad papp (sån man har vid husrenovering) som golv vilken jag också byter ut när den blir smutsig.
« Senast ändrad: 27 okt 2011 kl. 19:55 av Nybörjare »
Ronny Olsson
*Hönspanelen

: 528

« Svara #1 skrivet: 27 okt 2011 kl. 20:49 »

Värpnöd? Kan du känna att ett ägg är framme men att det inte kommer ut, så ge henne olja i "båda ändarna", alltså i kloaken och i svalget. Har inget hänt efter ett par timmar, så kläm försiktigt och försök få fram ägget. Men krossa inte skalet.
Nybörjare
Frågeställare

« Svara #2 skrivet: 27 okt 2011 kl. 21:50 »

Hej! Kände inget ägg, vågade dock inte peta så mycket! Det som hänger ut är liksom köttigt. Hon har värpt ett helt normalt ägg idag. Hon lägger ägg i stort sett 6 av veckans 7 dagar. Nu får hon vara i fred i kväll. Om hon fortfarande är med oss i morgon, så får jag undersöka mer noga. Är mest orolig för att hon har ont. Ska även kontakta veterinären i morgon.
Ronny Olsson
*Hönspanelen

: 528

« Svara #3 skrivet: 28 okt 2011 kl. 11:48 »

Troligen prolaps (kloakframfall). Försök i så fall att trycka tillbaks "det köttiga". Rengör och olja först. Det kan fungera, men om det inte blir bra, så är det nog enklast och bäst att avliva hönan.

Se också svar under arkiverade frågor!

En tanke som slog mig var att hönan kanske är överansträngd om hon värper så intensivt. Kanske dags att lugna ner värpningen inför vintern. Mindre proteingiva i så fall.

Utfodring?
Nybörjare
Frågeställare

« Svara #4 skrivet: 28 okt 2011 kl. 14:57 »

veterinären sa ungefär som du.
Hönsen går ute och äter vad dom hittar och så får dom allfoder, blandsäd och majs plus att dom får lämpliga hushållsrester.
Vi får se hur det går med lilla pyttan. Hon verkar pigg och glad för övrigt, än så länge.
Nybörjare
Frågeställare

« Svara #5 skrivet: 3 nov 2011 kl. 18:29 »

Hej igen.
Tänkte bara rapportera om lilla pyttan:
Eftersom hon var pigg och glad (?) i övrigt, så tog jag in henne varje kväll och tvättade av hennes bak i såpavatten, smörjde in kloaken med aloevera gel och fönade henne torr med hårtorken. Sen fick hon rapsolja i munnen. Tog en vecka. Nu ser det normalt ut igen. :-)
Kan tillägga att om hon sett minsta hängig eller påverkad ut, så hade jag inte gjort allt detta, utan kortat lidandet! 
Men som sagt, såhär långt är allt bra.
Sidor: [1]
« föregående nästa »
    Gå till:  

SMF 2.0.1 | SMF © 2011, Simple Machines