Fråga hönspanelen!

Välkommen %1$s. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
Har du inte fått ditt aktiverings-e-postmeddelande?
2 973 832 665
Kackel - Frågor och svar  |  Frågor och svar  |  Arkiverade frågor  |  Värpning, ägg och slakt  |  Värpstatistik « föregående nästa »
Sidor: [1]
Författare Ämne: Värpstatistik  (läst 4267 gånger)
Erik Andersson
Frågeställare

: 1

« skrivet: 3 nov 2011 kl. 23:57 »

Hej!

Har funderingar på att skaffa höns, en liten besättning för hushållsbehov, mellan 5-10 st.
Då jag tycker det skulle vara kul att hjälpa till bevara några av de svenska raserna hitta jag hit.

Jag bor i östergötland och då skulle det ju vara extra kul att skaffa Kindahöns... Men när man läst om dem på olika ställen så verkar det som de surar och har jättestor ruvlust så det inte blir mycket ägg över.

Jag undrar lite om det finns någon värpstatistik på lantraserna, vilken av de svenska hönsen värper mest respektive minst.

Och hur klarar tex blommehönan kyla jämnfört med hedemorahönan?

Tack på förhand Erik
Ronny Olsson
*Hönspanelen

: 530

« Svara #1 skrivet: 5 nov 2011 kl. 00:57 »

Om vi läser statistiken för en icke ruvande höna så är det ungefär lika för alla de stora lantraserna. det är riktigt att kindahönsen har den högsta ruvlusten och när en höna ruvar och för sina kycklingar värper hon inte.

Jag vill påstå att alla lantraserna är relativt köldtåliga, även om hedemorahönan är den nordligast anpassade av dem. Det har inte visat sig vara något problem med blommehöns och åsbohöns i Norrland.

Får de bara värmande, energirik föda håller de kroppstemperaturen lätt även vid relativt låga temperaturer. Självklart får de av flera anledningar inte sitta ute och sova under natten.  Fryser ihjäl gör knappast lantrashönsen under dessa förutsättningar förrän de i princip är djupfrysta.

Problem med frostskador på i första hand kammen uppträder dock vid ungefär 15-20 minusgrader. Det gäller alla höns av alla raser. Det som är mest känsligt är om de har tunna kammar med stora taggar. I normala fall läker sådana skador igen och några men för livet får de inte, bortsett från att de förfrusna partierna faller av och inte växer ut igen.
« Senast ändrad: 5 nov 2011 kl. 11:56 av Ronny Olsson »
Sidor: [1]
« föregående nästa »
    Gå till:  

SMF 2.0.1 | SMF © 2011, Simple Machines